Dřevěný most v Bystré nad Jizerou patří mezi evropské unikáty

Dřevěný most v Bystré nad Jizerou, foto: Google Maps

Nejvzácnější dřevěný most ve střední Evropě zachraňuje obec Bystrá nad Jizerou. Zastřešený unikát slouží svému účelu už přes omdesát let. A stále v něm mohou projíždět osobní auta. Na záchranu této unikátní památky však schází peníze. Více uslyšíte od Zdeňky Kuchyňové.

Dřevěný most v Bystré nad Jizerou,  foto: Google Maps
Dřevěný most v Bystré nad Jizerou vznikl roku 1922 a postavil ho majitel mlýna, který ležel na řece Jizeře - pan Janoušek. Jak uvedla starostka Bystré Hana Menšíková, o spojení obce s mlýnem se pokoušeli i předchozí majitelé.

"První most, o kterém se píše, byl postaven v roce 1893, ale nebyl krytý střechou. Postavili si ho majitelé mlýna, aby k nim mohli z okolních obcí jezdit lidé k semletí obilí na mouku. Později v letech 1898 most odnesla voda, takže se postavil druhý, ale ten už střechu měl. Později byl v dezolátním stavu, takže se zboural a v roce 1922 se postavil nový střechou krytý již širší most, kde se mohli k mlýnu lidé dostávat i s koňskými povozy."

Nabízí se otázka, když stavěli ten most ve 20. století, proč ho stavěli ještě dřevěný, proč už ne kamnenný?

Bystrá nad Jizerou,  foto: Google Maps
"To se mi nepodařilo zjistit. Šlo asi o cenu, protože pan Janoušek náklady mostu hradil sám a dozvěděla jsem se z kroniky obce, že původní pořizovací cena toho mostu v té době byla 160 tisíc korun českých. Na tu dobu si myslím, že to je hodně. Velké trámy, které jsou hlavními nosníky mostu, jsou zhotoveny ze smrku z Vítkovic v Krkonoších a je to ze smrků starých 160 let a byly sem přitaženy párem koní."

V jakém je teď most stavu?

"Dá se po něm projet osobními automobily. Obec se pokouší most zachovat, neboť je to pro občany dost důležité spojení mezi městem a vesnicí."

Není možné dosáhnout na peníze Evropské unie?

"Já si myslím, že by se asi dalo, ale problém je v tom, že by se obec musela spolupodílet na finančních prostředcích, což bohužel nemůžeme. Máme na všechno roční rozpočet 800 tisíc. Na opravy mostu můžeme z rozpočtu uvolnit tak 30 tisíc na rok. My bychom na most potřebovali alespoň půl milionu. Chtělo by to novou střechu a nový nosný pilíř, aby nám ten most nespadl do Jizery."