Proč česká politika hrubne?
V posledních týdnech mohou voliči pozorovat značné zhrubnutí české politiky. Politici se například v televizních debatách vzájemně překřikují a urážejí. Souvisí to s předovolební kampaní? Jak takoví politici působí na voliče? O tom si s politologem Janem Burešem povídala Martina Lustigová.
"Já si myslím, že to je blížící se volební kampaní. Politici, zejména lídři velkých politických stran, se domnívají, že voliče spíše zaujmou silnými slovy, silnými výrazy, útoky na konkurenci, než nějakým konsenzuálním přístupem."
Proč raději svým voličům neukazují program své strany, své plány do budoucna? Proč spíš útočí na svého politického protivníka?
"To je samozřejmě dost komplikované, protože programy jsou většinou poměrně složité a těžko se mediálně prezentují. To znamená, že volič chce zkratku, stručný výklad, stručná hesla, stručné zásady nebo spíš přímé sliby. Pokud jde o programovou stránku, tak se předvolební kampaň bude spíš soustředit do základních hesel a informací, ne do rozsáhlých výkladů."
Jak na lidi působí agresivní politik? Působí na ně lépe než ten, který se nechová tak agresivně a ostře?
"Já myslím, že na lidi nepůsobí líp. To je jen dojem politiků, kteří mají pocit, že voliče přitáhnou tím, že ze sebe budou dělat silné chlapy, kteří používají silné výrazy. Samozřejmě, že na část voličů, zejména na ty s nižším vzděláním, to může zapůsobit, protože ten politik vypadá, řekněme, důvěryhodně tím, že se dovede bránit proti útokům druhých nebo že dovede mluvit narovinu. Ale domnívám se, že velká část voličů je spíš odrazována a znechucována."
Bude se tato agresivita politiků a ne zrovna slušné chování před volbami zhoršovat?
"Já myslím, že určitě, protože bohužel čeští politici jsou přesvědčeni o tom, že voliče přitáhnou zejména agresivním chováním nebo snahou, řekněme, se na jednu stranu bránit a na druhou stranu chlubit svými výsledky, úspěchy, a že spíš zaujmou voliče tvrdým jednáním. Problém je také v tom, že v podstatě do těchto výroků a do tohoto chování z velké části politiky nutí média. Zejména novináři v soukromých televizích, místo aby plnili svoji roli moderátora, jehož úkolem je, aby se divák dozvěděl co nejvíce, naopak podporují agresivitu politiků, protože se také domnívají, že to přitáhne diváky k televizní obrazovce."A bylo to tak před volbami vždycky? Platilo i dřív, že se politici v předvolebním čase více hádají a příliš nedbají na prosazování a propagaci svého programu?
"Já myslím, že to je tak, že v České republice se po roce 1989 tato situace při každých volbách zhoršuje. Před každými volbami je kampaň hrubší a hrubší. Když si vzpomenete na volební kampaň v roce 1990 nebo 1992, tak kromě takových těch obecných antikomunistických útoků, se kamapně vedly ještě celkem seriózním způsobem. Ale řekl bych, že každé další volby znamenaly posun k větší hrubosti ve vystupování českých politiků."