Českému potravinářskému gigantu je už republika těsná
Největším českým producentem konzervovaných potravin je společnost HAMÉ se sídlem v Babicích u Uherského Hradiště. Její výrobní sortiment je rozsáhlý, od masových konzerv, hotových jídel, paštik, sterilované zeleniny, kečupů a omáček až po marmelády, kompoty, sirupy či třeba dětskou výživu. V jednotlivých segmentech má na českém trhu podíly většinou přes 50 procent. Ten trh je už ale pro HAMÉ příliš malý, a tak vedle exportu do 34 zemí světa zahájila firma také kapitálovou expanzi. Více už se dozvíte v ekonomické rubrice, kterou připravil Zdeněk Vališ.
Akciová společnost HAMÉ vznikla v roce 1991 po privatizaci státního podniku BIOFRUCT Babice. A už za pět let po svém vzniku začala takříkajíc "vystrkovat růžky". Do konce devadesátých let ovládla v Česku dalších pět výrobních závodů a vybudovala dceřinné obchodní firmy na Slovensku, v Maďarsku, Polsku a na Ukrajině. Celkem dnes zaměstnává bezmála 2300 lidí. V českých poměrech je to prostě potravinářský gigant. S tím se ale firma vůbec nemíní spokojit, a tak zahájila výrobní expanzi na východ. Podle generálního ředitele společnosti Leoše Novotného to má logiku.
"Ruský trh je samozřejmě obrovská výzva. Pokud budu trochu neskromný, když už jsme dobyli ten český a slovenský trh, kde máme vysoké podíly od paštik přes kečup až po kojenecké výživy, logicky člověk přemýšlí, kam půjde dál. Samozřejmě je možné jít na Západ. Použiji ale jeden příměr. Jestliže loni jsme dali do reklamy v Rusku 45 miliónů korun, dá se říci, že obrazně řečeno každá babka o tom našem zboží ví, protože tamní trh není tak saturovaný. Kdybych dal 45 miliónů korun do reklamy v Německu, tak to povědomí o našich výrobcích tam možná bude pod prahem vnímání."
Loni v říjnu otevřela společnost HAMÉ ve městě Bogoljubovo, asi 200 kilometrů od Moskvy svůj výrobní závod. Je to první velká přímá investice firmy s čistě českým kapitálem do ruského potravinářství. Podle velvyslance v Rusku Jaroslava Bašty může tento pilotní projekt ulehčit cestu případným následníkům. Firmě HAMÉ se podařilo rozjet výrobu už necelý rok od chvíle, kdy koupila tamní konzervárnu. Ta zkrachovala už v roce 1996 a šlo tedy o dosti zchátralý objekt, který vyžadoval kompletní rekonstrukci. Velký výkon přitom odvedla parta podnikových stavbařů a svářečů, která se musela obejít bez výkonné techniku, na kterou je z domova zvyklá.
"Co jsme museli dělat? To bylo velmi jednoduché, hlavně hodně bourat, bourat a bourat. Teprve když v té továrně zůstalo v podstatě jen obvodové zdivo, začali jsme stavět. Továrna dnes splňuje všechny evropské standardy, je na velmi dobré hygienické, veterinární i logistické úrovni. Do dneška jsme v Rusku investovali přes 400 miliónů korun, část investic šla do stavební části, část do technologické části. Věřím tomu, že ta investice se nám stoprocentně vrátí."
Výstavbou moderního výrobního závodu si firma z Moravy výrazně usnadnila distribuci masných výrobků na ruském trhu. V jednom segmentu už přímo dominuje.
"Na ruském trhu jsme už jednička v paštikách, máme kolem 40 procent ruského trhu. Dvojkou je domácí výrobce Glavprodukt. Portfolio HAMÉ je samozřejmě velmi široké. Třeba v kečupech, které teprve začínáme v Rusku vyrábět, jsme zatím v bodě nula, o velkých podílech se zatím nedá hovořit. Zase je to ale o té výzvě. Chceme prostě ten trh dobýt."
Jaké jsou dnes vlastně v Rusku podmínky pro podnikání?
"Denně se potýkáte s desítkami drobných problémů, které už z Česka neznáte. Umění je ale právě ty problémy vyřešit, odvalit. A pak jste úspěšní."
Leoš Novotný si ale také myslí, že českým firmám stále ještě mohou nahrávat některé neekonomické faktory.
"Pořád je to o tom, že máme určité výhody díky slovanství, jazykové blízkosti, pochopení ruské mentality. Máme k nim blíž. A jestliže ten trh není tak tvrdý, co se týče byznysu, jako třeba v Německu nebo Rakousku, tak se těch výhod snažíme využít."
Podle Leoše Novotného má ale na druhé straně hodně Čechů o Rusku poněkud zkreslené představy.
"Většina našich lidí pohlíží na Rusko jako na velmi divoký Východ. Jakmile prý nemáte kolem kamiónu ozbrojenou stráž, tak tam nemůžete fungovat. To už ale neplatí, ta doba se už posunula. Byly samozřejmě doby, v devadesátých letech, kdy to bylo opravdu divočejší. My jsme měli ale měli v devadesátých letech jediný případ, kdy nám vykradli kamión. Ta doba už je ale opravdu někde jinde. Není to ještě úplně standardní prostředí tak, jak jsme zvyklí tady v Česku, ale Rusko dnes není ani divoký Východ, ani divoký Západ."
Rusko je dnes pro HAMÉ stěžejním teritoriem. Tím ale kapitálová expanze nekončí. Letos v lednu uskutečnila společnost další významnou zahraniční investici, když koupila firmu Romconserv v Rumunsku. Jinak to ale nejde, říká Leoš Novotný.
"Paralelně musíte samozřejmě vnímat i další trhy kolem vás, protože ten vlak jede strašně rychle. Třeba Rumunsko je pro naše výrobky země zaslíbená. Nemůžete čekat, že nejprve dobudete Rusko a pak třeba za pět deset let začnete někde v Rumunsku nebo Maďarsku. To se musí dělat paralelně."
A pak je tu samozřejmě klasický export. S výrobky firmy je možné se setkat v 34 zemích světa. Zanedlouho přibude další.
"Za šest dní už půjde o 35. zemi, protože naše okurky značky Znojmia dorazí do Japonska."
Vraťme se ale ještě na začátek. V roce 1991, kdy společnost vznikla, činily její tržby asi 160 miliónů korun. Letos už mají přesáhnout čtyři miliardy. Tohoto mohutného nárůstu by samozřejmě nebylo možné dosáhnout bez zmíněné kapitálové expanze, bez velkých investic, nejprve doma, pak v zahraničí. Začalo to všechno privatizací někdejšího státního podniku. Bylo nutné sehnat úvěr na koupi tohoto podniku.
"Celý ten úvěr byl od Komerční banky. Objel jsem tehdy snad dvacet bank. Teprve pan Řehák, ředitel Komerční banky v Pardubicích, uvěřil mým vizím, že ta továrna je životaschopná, že to myslíme s privatizací poctivě a podnik nevytunelujeme. Teď vlastně panu Řehákovi děkuji, že mě tehdy podržel. Byl to ten první impuls, který jsem potřeboval, abychom to všechno zvládli a dotáhli to do dnešního čtyřmiliardového obratu."
Potřebovali jste další úvěry, když jste začali doma kapitálově expandovat, skupovat další podniky?
"Podnikání je samozřejmě o zisku. Ten úvěr, který jsme měli, se nikterak výrazně nenavyšoval. Prostředky na investice šly ze zisku, který společnost vydělala. To je ten další pilíř našeho úspěchu. Když se vydělají první peníze, nelze si za ně kupovat jachtu, letadlo, luxusní automobily, je nutné je vracet zpátky do podnikání a tím se zase akceleruje obrat. Pro nás ale bylo také velmi výhodné to, že konkurence buď neuměla správně podnikat nebo podniky tunelovala."
Mimochodem, společnost HAMÉ je už třetím rokem hlavním sponzorem hokejového týmu HC HAMÉ (Zlín). Mužstvo se loni stalo mistrem České republiky, letos skončilo na druhém místě naší nejvyšší hokejové soutěže. A hráči HC HAMÉ v české reprezentaci se samozřejmě podíleli na zisku zlaté medaile pro Českou republiku na letošním Mistrovství světa v ledním hokeji.