Obchodníci hlásí pokles tržeb, dopravci mírný úbytek zákazníků
Povinnost chodit do obchodů s rouškou, se už odrazila na tržbách obchodníků. Zatímco letní měsíce byly průměrné, teď už hlásí opět nižší útraty.
Lidé začali dobu strávenou v obchodech zkracovat. Podle dat Svazu obchodu a cestovního ruchu také šetří. Například obchodům s obuví a oblečením klesly tržby o desítky procent.
"Co se týče tržeb a vůbec návštěvnosti obchodních center, tak návštěvnost šla o desítky procent dolů. Lidi jsou opatrnější, méně nakupují. Co se týče tržeb, tak i u nás se to projevuje v řádech poklesu desítek procent," potvrzuje ředitel společností Pietro Fillipi a KARA - Michal Mička.
Část lidí své nákupy přesunuje na internet. E-shopy rostou výrazně rychleji, než v předchozích letech. V on-line prostředí ale odpadají podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáše Prouzy spontánní nákupy.
"Předvánoční sezóna letos bude určitě výrazně kratší. Začne mnohem později. Mnoho lidí bude nakupovat on-line. Budou výrazně víc šetřit. Jediný způsob, jak by mohli otevřít peněženky by bylo, kdyby vláda udělala něco podobného jako vláda v Německu, výrazné snížení DPH, časově omezené třeba na několik měsíců."
Mírný pokles cestujících hlásí dopravci
Úbytek zákazníků pociťují nejen obchodníci, ale i dopravci. Pokles je zatím mírný a nedosahuje úrovně jako na jaře, současný epidemiologický vývoj však může situaci dále zhoršovat. Další propad lze v nejbližších dnech očekávat zejména v mezinárodní dopravě. Ve vlacích nyní jezdí zhruba 75 procent obvyklého počtu cestujících. Během jarní krize se poptávka snížila až na desetinu.
Provoz na tuzemských tratích ovšem dopravci oproti jaru zatím neomezují. To však neplatí pro cesty do zahraničí, především pak do zemí, které omezují cesty z Česka. České dráhy jednají o případném omezení některých dálkových vlaků na Slovensko. FlixBus už přerušil spoje do Maďarska a v tomto týdnu i do Švýcarska, další mohou následovat.