Staropramen slaví 150 let

Pivovar Smíchov

Kde se pivo vaří, tam se dobře daří. Tenhle známý popěvek jako by byl ušit na míru smíchovskému Staropramenu.

Staropramen | Foto: Pivovary Staropramen

Poslední tři dekády devatenáctého století, to byl čas překotné industrializace. I ve výrobě piva získávaly navrch nové průmyslové pivovary. Příklad Prazdroje a Gambrinusu z nedaleké Plzně byl dost výmluvný. A tak během pár let vyrostl na levém břehu Vltavy, uprostřed tehdy ještě samostatné obce Smíchov velký pivovar.

Měl moderní koncepci a silné kapitálové zázemí.  Ležel přímo v srdci povstávající průmyslové pražské čtvrti, kde byl po dobrém pivu hlad a kde se vedle továren a dílen otevírala jedna hospoda za druhou. A navíc byl Staropramen vnímán jako český pivovar, který vaří české pivo. A na to slyšeli v hospodách, kde se scházely různé národní spolky a besedy. V roce 1880 navštívil Staropramen samotný mocnář, který se tu do knihy návštěv zapsal jako císař česky: František Josef I. A už německy pochválil kvalitní české pivo ze Smíchova.

Když už jsme u jmen, ochranná známka Staropramen, kterou si smíchovský pivovar nechal zaregistrovat poměrně pozdě, až v roce 1911, nebyla jediná. Bylo jich celkem šestnáct a musíme říci, že nebyly moc nápadité. Místo Staropramenu mohli na Smíchově vařit Starozdroj, Pračep, nebo prostě Smíchovské.

Pivovar Smíchov | Foto: Pivovary Staropramen

První várku piva uvařil 1. května 1871 sládek Petr Quaiser. Za dvacet let, v roce slavné Jubilejní výstavy 1891 Smíchov mnohonásobně překročil původně plánovaný výstav piva a stal se jedním z největších pivovarů ve střední Evropě. Po letech růstu a blahobytu přišla krušná válečná léta a pivovar vařil z náhražek kvalitních surovin pěti a šestistupňové patoky. Ale následující meziválečná léta patřila v historii Staropramenu k těm nejlepším. Smíchov ovládl Prahu na úkor piv z Braníka, z Holešovic, a nakonec i Plzně, která zůstala pevně usazena v několika slavných pivnicích.

Foto: Pivovary Staropramen

V té době se Smíchovský pivovar stal československou jedničkou. A spolu s plzeňskými značkami Prazdroj a Gambrinus zůstal na čele výrobců piva až do devadesátých let. Nastala překotná doba změn, zisků i úpadků. Většina zavedených značek tuhle divokou dobu nepřečkala, i na Smíchově měli namále.

V roce 1992 vznikla společnost Pražské pivovary se základní značkou Staropramen. Ten se pak dostal i do názvu další společnosti, kterou před necelými deseti lety koupil kanadský Molson.

Spojení nejstaršího kanadského pivovaru, jehož historie sahá až do Montrealu na konci osmnáctého století, se Staropramenem je na první pohled svazkem na velkou dálku. Ale Molson už delší dobu patří k největším výrobcům piva na světě, ovládá i velkou část amerického trhu a také řadu pivovarů v Evropě. A právě tady, přímo v srdci starého kontinentu, je jeho největším trumfem pivo z pražského Smíchova. České pivo Staropramen, který se vaří už sto padesát let.

12
50.0684237527
14.4066799526
default
50.0684237527
14.4066799526
klíčová slova:

Související