Před 125 lety se vydal na první dálkovou jízdu první automobil z Kopřivnice
NW Präsident s posádkou se vypravil na 328 kilometrů dlouhou cestu 21. května roku 1898. Do Vídně dorazili o den později. Průměrná rychlost byla 22, 62 km/h.
Kořeny kopřivnické automobilky Tatra sahají do roku 1850, kdy se Ignác Šustala za pomoci dvou tovaryšů pustil do výroby kočárů a díky kvalitním výrobkům i svým obchodnickým schopnostem dokázal z malé živnosti vybudovat jeden z významných evropských podniků. Vizionářstvím oplývali i další šéfové.
V roce 1897 tedy začali v Kopřivnici se stavbou vůbec prvního automobilu se spalovacím motorem nejen v celém Rakousku-Uhersku, ale celé střední Evropě.
Vůz NW Präsident s karosérií odvozenou z kočárů typu Mylord vyjel z bran kopřivnického podniku poprvé na jaře roku 1898. První cesta vozu, který postavil Leopold Sviták a jako pomocník se zúčastnil budoucí slavný konstruktér Hans Ledwinka, vedla do 328 km vzdálené Vídně.
Vůz trasu překonal za 24, 5 hodiny a z tohoto času bylo 14,5 hodiny čisté jízdy. Průměrná rychlost byla 22, 62 km/h.
Ve Vídni se NW Präsident představil v rámci výstavy k oslavám padesátileté vlády Franze Josefa I. Ve zmodernizované podobě se slavný automobil v roce 1918 vrátil na československé území a stal se základem pro automobilové sbírky Národního technického muzea, kde je vystaven dodnes.
NW Präsident byl ve své původní podobě vybaven kapalinou chlazeným čtyřdobým motorem Benz o objemu 2714 cm3, u nějž je nejčastěji uváděn výkon okolo 5 kW. Motor uložený vzadu poháněl prostřednictvím dvoustupňové převodovky zadní kola. K ovládání směru a řazení rychlostí sloužila řídítka na výklopném sloupku. NW Präsident se uměl rozjet rychlostí kolem 25 až 30 km/h. Jako první na světě byl vybaven nárazníkem.
Rodící se kopřivnická automobilka na svůj první vůz s benzinovým spalovacím motorem navázala ještě dalším sedmi vozy, která měly rovněž individuální pojmenování.