Ohlédnutí za Českými lvy
Už podesáté se o minulém víkendu v pražské Lucerně udílely výroční ceny České filmové a televizní akademie. Slavnostní ceremoniál předávání prestižních Českých lvů na místě sledovala Evelina Himalová.
"I keď to bola radostná událost, bolo to skutočne pre mňa prekvapenie,"
komentoval režisér, který v předvečer udělování Českých lvů toto své ocenění netušící oslavoval vítězství Václava Klause v prezidentských volbách. Pokud by se ho prý ještě předtím někdo zeptal, jestli chce "lva" nebo Klause prezidentem, určitě by měl Klaus přednost. Uvítal, stejně jako jeho životní partnerka, herečka a producentka Deana Horváthová, že volbu hlavy státu máme konečně za sebou. Horváthová, která se na manželových úspěších výrazně, téměř "lví" měrou rovněž podílí, k ceně, kterou dostal, a jež je i pro ni milým, ale nečekaným překvapením, ještě dodala...
"Už roky dozadu dostával ceny za takovýto prínos do kinematografie, dostal dve v Amerike, dostal dokonce v Belehrade Zlatú plaketu. On dostává v poslednej dobe, asi posledných osem rokov, práve tieto ceny za prínos, a vtedy sa to viazalo k 'Nejasnej zpráve o konci sveta' práve vo svetě. Keď sme natočili 'Nejasnú zprávu', chodila po svete a po festivaloch, a vtedy na základe tohto filmu dostával ceny za umelecký prínos svetovej kinematografii. No tak som rada kvoli jednej veci, že si toho teraz všimli dokonce aj doma."
Dnes už renomovaná česká filmová cena se zrodila před deseti lety jako potřeba ocenit tvůrčí počiny domácí filmové tvorby. Autorem celého projektu je Petr Vachler a jeho společnost VAC. V hlavních kategoriích jsou zastoupeny všechny české a koprodukční celovečerní filmy, které měly premiéru v kinech České republiky v průběhu jednoho kalendářního roku. Od roku 1995 hodnotí snímky členové České filmové a televizní akademie. Sošky Český lev 2002 se udělovaly v šestnácti kategoriích. O jedné z cen - divácky nejúspěšnějším filmu - již tradičně rozhodli diváci svou návštěvností. Hudební film Petra Zelenky "Rok ďábla" se stal jasným vítězem Českých lvů za loňský rok. Ještě se k němu vrátíme, ale teď už mám u mikrofonu režisérku rovněž diváky poměrně hojně navštěvovaného filmu "Výlet". Zdálo by se, že pouze dvě získané ceny z většího počtu nominací Alici Nellis roztrpčí, protože její film je skutečně krásný, ale přesvědčila jsem se z jejích slov, že není tomu tak.."Já si myslím, že je důležité, aby člověk nezapomínal, že to dostává spíš náhodou, a vlastně nespravedlivě, protože ten film dělá tolik lidí. Takže to je asi to důležité."
Režisérka Alice Nellis získala Českého lva 2002 za nejlepší scénář k filmu "Výlet". Za nejlepší ženský herecký výkon v hlavní roli byla ve stejném filmu oceněna herečka Iva Janžurová, která k němu, i k osobě paní režisérky uvedla..."Jsem hrozně ráda, že tady je, a jak říkám - tolik ohlasů, jako jsem si vysloužila za 'Výlet', to je krásné slyšet. Jsem ráda, že tahleta Alice se tu objevila, a že navázala na takové režiséry, jako byl Papoušek, nebo na takový humorný příběh, hraničící tu a tam s tou velice vážnou nějakou příhodou, který je srozumitelný všem lidem; to se mi na tom strašně líbí."
Nejlepší ženský herecký výkon ve vedlejší roli odvedla ve filmu "Děvčátko" Slovenka Jana Hubinská. Ve stejné kategorii mužské porota ohodnotila Ivana Trojana ve filmu "Musím tě svést". Dalšího Českého lva si tento úspěšný herec odnesl za mužský herecký výkon v hlavní roli, který vytvořil ve filmu Zdeňka Tyce "Smradi". Na kterého z těchto dvou je víc pyšný..?
"Ona ta témata jsou si tak trošku podobná. První je o velké toleranci, a ten druhý film o velké netoleranci. Ale jakoby bližší jsou mi ti 'Smradi'. Vlastně ta cena patří hlavně těm rodičům, kteří mají tu odvahu adoptovat děti. To je odvaha a zodpovědnost velká,"
míní zcela právem Ivan Trojan, protože film "Smradi" je tak trochu autobiografickým vyprávěním jeho scenáristky Terezy Boučkové, která nechala při natáčení nahlédnout filmovému štábu i umělcům do své rodiny, a rozhodně to nemá s jedním vlastním dítětem a dvěma adoptovanými romskými syny vůbec jednoduché.Další sošky Českého lva z berounské sklárny pana Rückla byly uděleny Josefu Jelínkovi za nejlepší kostýmy do filmu "Andělská tvář", Jaroslavu Brabcovi za nejlepší kameru u téhož filmu, a za nejlepší výtvarné řešení filmu "Fimfárum Jana Wericha" si cenu odnesli Martin Velíšek a Petr Poš.
Na závěr se vraťme k nejlepšímu českému snímku loňského roku, kterým byl vyhlášen v soutěži o Českého lva film Petra Zelenky "Rok ďábla". Ten získal celkem 6 ocenění, a to dále i za nejlepší hudbu - za tu byl "lev" předán Jaromíru Nohavicovi, skupině Čechomor a Karlu Holasovi, za nejlepší střih - cenu dostal David Charap, o divácky nejúspěšnějším filmu už jsme hovořili, a zbývá už jenom cena za režii kterou, jak jinak, obdržel Petr Zelenka. Přestože zvítězil na celé čáře - k "Roku ďábla" byl oceněn jako nejlepší i filmový plakát - Zelenka se s nikým neobjímal, nehýřil úsměvy, na otázky novinářů odpovídal stručně, většinou jedním slovem. Na úspěch svého filmu reagoval suše: nebyla konkurence! Radiu Praha se pak přece jen podařilo vymámit z něho několik vět. Hovoří o tom, jak vnímá udělování ceny Českého lva...
"Já si vždycky představuji, že by jako nebyla ta cena vůbec, a že by Akademie nebyla, že by to neexistovalo, protože já to hrozně prožívám, vyvolává to ve mně adrenaliny. Až s odstupem času se ukáže, jak moc si člověk toho váží. Záleží prostě na tom, jaké ta Akademie ocenila věci v minulosti, jaké ocení v budoucnosti, jestli budou její rozhodnutí správná nebo spíše špatná. Je to živý organismus, který se nějak chová. A podle toho, jak se chová, tak ta cena, kterou dostanu, ztrácí nebo nabývá smysl."