Páteční mýtné podraží

0:00
/
0:00

Nákladní auta a autobusy budou v Česku platit v pátek odpoledne mezi 15 a 21 hodinou až o polovinu vyšší mýtné. Pro ostatní dny a časy se sazby naopak mírně, zhruba o dvě procenta, sníží. Po pondělním jednání vlády to uvedl ministr dopravy Gustav Slamečka.

Gustav Slamečka
Ministerstvo dopravy chce vyššími pátečními sazbami omezit počty kamionů na dálnicích v době, kdy je provoz z celého týdne nejhustší, říká ministr Slamečka:

"Intenzity jízd kamionů v pátek nejsou nejvyšší, v porovnání s ostatními pracovními dny dokonce nižší, ale úlohu zde hraje kombinace se zvýšenou frekvencí jízd osobních vozidel. My jsme tyto frekvence dali dohromady a sledovali jsme, v kterých hodinách se to nejvíce kumuluje. Prázdninový zákaz jízd kamionů je od 17 hodiny, ale my jsme mýtné sazby zvýšili už od 15 hodiny. Předpokládáme, že by se nám v tom inkriminovaném časovém úseku intenzita měla snížit zhruba o 30 procent. To samozřejmě vyplývá z předpokladů a my za půl roku toto opatření vyhodnotíme. Pokud by se ukázalo být neúčinné nebo málo účinné, máme nástroje, abychom působili dál."

Ministr Slamečka vládě návrh předložil po dohodě s nákladními dopravci, kteří novinku považují za kompromis, což potvrdil generální tajemník sdružení Česmad Bohemia Martin Špryňar:

"Určitě to není něco, z čeho by dopravci byli nadšeni, ale na druhou stranu je potřeba říct, že to bylo součástí celkem dlouhých a těžkých jednání jak s ministerstvem dopravy, tak i na úrovni pana premiéra Fischera. Toto je výsledek určitého kompromisu ve vztahu k již několik let navrhovaným pátečním kompletním zákazům jízdy. Takže nejsme s tím nějak extra spokojeni, ale jako dosažený kompromis to respektujeme."

Podle dopravců bude pro ně nový systém celkově "finančně neutrální", některým z nich se ale náklady zvýší. To se týká například tranzitu přes republiku nebo řidičů, kteří se vracejí v pátek večer domů. Vyšší sazby se týkají i autobusů, o jejichž služby bývá největší zájem právě v pátek odpoledne. Ministerstvo dopravy pro ně žádnou výjimku nepřipravilo, což, jak říká generální ředitel ČSAD Semily Tomáš Roubiček, zkomplikuje život hlavně autobusové dopravě:

"Autobusová doprava není dopravou nákladní nebo kamionovou. Jestli kamionová doprava bude zvažovat, zda i za zvýšených nákladu má přepravit zboží, pak autobusový dopravce, pokud provozuje konkrétní linky podle jízdních řádů, tak je povinen je provozovat a prostě nemá na vybranou. Komplikace to stoprocentně je."

Zavedenou ekonomickou regulaci páteční dopravy podporují jak občanští, tak sociální demokraté. Naopak zelení vždy nejvíce bojovali za úplné zrušení pátečních odpoledních jízd kamionů. A jak potvrdil jejich předseda Ondřej Liška, do budoucna se chtějí o zákaz jízd i nadále zasazovat:

"My zelení se budeme pokoušet prosadit omezení jízd kamionů alespoň v úrovni, jako je to u našich rakouských sousedů, to znamená v průběhu celé soboty a neděle. To je koneckonců i řešení, na které by snad byli ochotni dopravci přistoupit."

Rozhodnutí vlády o nových sazbách mýtného je definitivní, nařízení už nemusí schvalovat parlament, a začne platit od 1. února.