Pendolina už jezdí standardně, kritici je ale považují za zbytečná

Rychlovlak Pendolino

Rychlovlak Pendolino, který měl být pýchou Českých drah, získal po měsících jednání a také po sérii nejrůznějších poruch konečně potřebné technické osvědčení od drážního úřadu. Někteří odborníci ale nadále považují celý projekt s Pendoliny za nesmyslný. Pokračuje Zdeněk Vališ.

Schválení vycházelo z několikaměsíčního zkušebního provozu s cestujícími na pravidelných spojích v ČR. Všech sedm souprav krátce po zavedení začátkem letošního roku postihla série technologických poruch, která je vyřadila z provozu. ČD vyčíslily škody ze zastavení provozu na 48 miliónů korun. Vymáhat je budou po italské firmě Alstom. Nyní už ale může Pendolino jezdit ve standardním režimu. Dosud vozilo cestující z Prahy do Děčína, Ostravy nebo Brna zkušebně. Podle mluvčího Českých drah Aleše Ondrůje nyní otevírá osvědčení dveře k dokončení jednání o nasazení rychlovlaků na spoje do Bratislavy.

"Musím říci, že jako České dráhy jsme dnes velmi spokojeni s provozem vlaku Pendolino, a to od února. Pro nás to znamená ukončení režimu zkušebního provozu s cestujícími a schválení provozu vlaků pro celou železniční síť bez omezení. Zároveň to pro nás znamená, že my teď velmi intenzivně vstupujeme do jednání se slovenskou stranou."

Nyní se čeká ještě na schválení jízd Pendolina do Německa a Rakouska.

"Ano, to jsou další potenciální země, kam by rychlovlaky Pendolino mohly být nasazeny. V případě Rakouska ještě čekáme na dokončení testů na trati do Vídně. Tam ty testy nemohly proběhnout, protože trať byla podmáčená vodou. My tam ale nasadíme Pendolina pouze v tom případě, pokud se to ukáže ekonomicky výhodné."

Spoje s Pendolinem už od začátku roku přepravily půl milionu cestujících a vydělaly na tržbách 100 miliónů korun. Navíc na trasách, na které byly nasazeny, prý začalo jezdit o 30 procent cestujících více. Spojem do Ostravy cestoval v květnu i premiér Jiří Paroubek a o měsíc dřív prezident Václav Klaus. Oba politici přitom nešetřili slovy chvály. Někteří odborníci se ale vůči rychlovlakům vyslovují stále kriticky. Například jim vadí fakt, že Pendolina sice dosahují rychlosti až 250 kilometrů za hodinu, ale na českých kolejích, včetně nových zmodernizovaných železničních koridorů, mohou vlaky jezdit maximální rychlostí 160 kilometrů za hodinu. Předseda Odborového sdružení železničářů Jaromír Dušek říká, že první chyba se stala začátkem devadesátých let, kdy bylo rozhodnuto, že modernizované koridory budou kopírovat původní tratě z 19. století, tedy včetně jejich terénního profilu s mnoha zatáčkami. A to právě vylučuje jezdit vyšší rychlostí. Pak je zde ještě další faktor.

"Nastavená zabezpečovací zařízení, především přejezdy, které mají určitou dobu na to, aby zareagovaly na jedoucí vlak, jsou bohužel nastavena pouze pro vozidla do 160 kilometrů. I kdyby tedy Pendolina jezdila seberychleji, na našich tratích se svezeme maximálně stošedesátikilometrovou rychlostí."

Hodně kritický vůči Pendolinům je bývalý generální ředitel Českých drah Emanuel Šíp. Ten dokonce vylučuje, že by se investice do Pendolin někdy drahám vrátila.

"To je samozřejmě vyloučeno, aby se ta investice vrátila. Ty vlaky jsou už dnes v podstatě zastaralé."

Smlouva na deset rychlovlaků byla původně podepsána s konsorciem vedeném ČKD Praha. Když ČKD koncem devadesátých let zkrachovalo, byla smlouva převedena na italského výrobce Alstom. Ten ale za stejné peníze dodal jen sedm souprav. Jsou tedy Pendolina pro České dráhy příliš velký luxus?

"Samozřejmě, že jsou. Říkám, že v roce 1998, kdy zkrachovalo ČKD, byla velká šance celý ten nesmyslný projekt zastavit."