Plzeňská Škoda vyrobila nejdelší tramvaj na světě. Jezdit bude v Německu
Měří téměř 60 metrů, má metrový rozchod a uveze 368 cestujících, z toho 144 sedících. Unikátní tramvaj Škoda ForCity Smart je nejdelší tramvají na světě. Vyrobila ji plzeňská Škoda Group pro německý region.
Tramvaje s okřídleným šípem ve znaku budou jezdit v německém regionu Rýn-Neckar pro dopravní podnik Rhein-Neckar-Verkehr pod zkratkou RNV. Ten zajišťuje městskou hromadnou dopravu v Mannheimu, Heidelbergu, Ludwigshafenu a linky mezi nimi.
Technickou zajímavostí je to, že lze jednotlivé články rozpojit. To kvůli údržbě a snadnější manipulaci v depu.
„Tento tramvaj-vlak je postaven pro flexibilní cestování, schopný provozu jak ve městech, tak na trasách mezi městskými částmi. A jeho chytrý modulární design umožňuje tramvaji rozdělit na menší úseky. Čtyřicetimetrovou tramvaj lze rozdělit na dvě dvacetimetrové sekce a šedesátimetrovou tramvaj lze rozdělit na dvě třicetimetrové sekce,“ popsala tramvaj Škoda Group na svých sociálních sítích.
Tato modularita je podle společnosti klíčová pro snadné parkování a manipulaci a nabízí flexibilitu při přizpůsobení délky tramvaje podle požadavků cestujících. Samozřejmostí jsou bezbariérové vstupy, komplexní informační systémy pro cestující a nechybí ani energeticky úsporná klimatizace. Vozidla jsou navíc díky svému designu robustnější a odolnější než většina předchozích modelů.
„Tato nová ‚tramvaj se světovým rekordem‘ nastavuje nové standardy z hlediska komfortu, bezpečnosti a snadného ovládání a údržby,“ zdůraznil Technický ředitel německého dopravního podniku RNV Martin in der Beek.
Podle Alexandra Thewalta, vedoucího stavebního a ekologického odboru města Ludwigshafen nelze vliv, který tato vozidla budou mít v následujících letech, podceňovat. „Znamenají víc než jen navýšení kapacity, protože se stejným množstvím personálu lze přepravit více cestujících,“ poznamenal.
Tramvaj už dopravce převzal a ještě než ji nasadí, musí získat schválení pro osobní dopravu. To by se mělo povést koncem roku. Škoda Group pro RNV vyrobí celkem 80 vozů různých délek v ceně přes sedm miliard korun.
Nejkratších 36T bude 31 kusů, později se přidá 37 čtyřicetimetrových vozů a 12 šedesátimetrových – a tento model Škoda ForCity Smart 38T bude nejdelší tramvají na světě.
Celkem by měla německému podniku Škoda dodat 114 tramvají, a to do konce roku 2026.