Povědomí Čechů o fair trade neustále roste
Světový den pro fair trade se slaví každý rok druhou květnovou sobotu - v letošním roce připadl na 10. května. Tento den je věnován především osvětové činnosti v oblasti férového obchodu a jeho podpoře. V Česku se slaví akcí nazvanou Férová snídaně ve vašem městě. Ta se pořádá již od roku 2011 a počet měst, která se k této akci přidávají, neustále stoupá.
„V roce 2011, když jsme začali, bylo zapojeno 47 měst. Letos budeme snídat na více než 111 místech. Nárust je tedy opravdu velký. Máme zájem jak z velkých měst, jakými jsou Ostrava, Brno, Praha nebo Plzeň, tak ale i z úplně malinkých vesniček, jakými jsou Hostětín nebo Sudslava, kde žije pár desítek obyvatel.“
Podle posledních průzkumů povědomí Čechů o fair trade sice pozvolna, ale neustále, roste. Stoupají také maloobchodní obraty u férových produktů. První fairtradové komodity se k nám dostaly před deseti lety. Jak se od té doby změnila situace? O tom již Hana Chorváthová, ředitelka asociace Fairtrade Česko a Slovensko:
„Co se týče obecně fair trade u nás, řekla bych, že je to stále nová záležitost. I těch deset let je poměrně krátká doba. Patrné je to hodně na vývoji trhu a na tom, jak se zvyšují obraty. Stačí, aby na trh vstoupil nový řetězec nebo větší kavárenská firma. Podaří-li se uvést nový produkt, je to poměrně velká změna a s trhem to vždy hodně zahýbe.“
Mezi nejznámější fairtradové komodity patří káva, kakao, čokoláda a banány. Častěji jsou ale v nabídce potraviny, které nepodléhají tak rychle zkáze, takže například fairtradové banány nebo jiné ovoce si prozatím běžně v obchodech koupit nelze. Fairtradové nemusejí být ale pouze potraviny. Na českém trhu jsou již k dostání například i výrobky z férové bavlny. Čeho ale Češi kupují nejvíc?„Obecně vzato, mezi fairtradové produkty, které se u nás nejvíce prodávají, patří jednoznačně káva. Ta je takovou stálicí a zároveň nejznámějším a nejnakupovanějším produktem u nás. Asi proto, že když si dá člověk kávu, chce kávu kvalitní, často bio. To spolu souvisí. Navíc, u kávy mají čeští spotřebitelé nejvíce zafixované, že fair trade k tomu patří,“říká Hana Chorváthová, ředitelka asociace Fairtrade Česko a Slovensko. Tato organizace vznikla právě před deseti lety, kdy se u nás s férovými produkty začalo obchodovat:
„Vznikli jsme jako asociace členských organizací, které se tu začaly zabývat faitradem, tzn. dělaly třeba nějaké osvětové kampaně, ale především někdy v roce 2004 k nám začaly dovážet první faitradové produkty. Tehdy vznikla potřeba mít tu nějakou společnou platformu, která bude pracovat na kampaních, bude monitorovat trh a bude nezávislým subjektem, který nemá vlastní produkt nebo přímo s ničím neobchoduje, ale bude pracovat na zvyšování povědomí o fair trade jako takovém.“
I díky činnosti asociace Faitrade Česko a Slovensko se povědomí o problematice etické spotřeby neustále zvyšuje. Jak je na tom ale Česká republika vůči světu? V čem jsme v tomto ohledu pozadu? A je něco, v čem jsme naopak napřed?„Ono se asi nedá říct pozadu. Je to velmi individuální a my se nemůžeme srovnávat se zeměmi, ve kterých má fair trade obrovskou tradici, například s Velkou Británií. S tím se nemůžeme srovnávat už proto, tam to začalo již někdy v 50. letech. I když to tehdy ještě nebylo certifikované zboží, už je tam tradiční. Mentalita lidí v tomhle ohledu je tam úplně jiná, ale je tam i trošku jiné prostředí co se týče toho, že je tam i více velkých firem, které se fair trade zabývají.
Má to souvislost i s cenou výrobků. Co u nás fairtradové produkty neustále prodražuje je to, že trh je malý a řada věcí se sem dováží nebo nakupuje už v jiných evropských zemích, pak tedy výsledná cena roste. Byla bych ale opatrná v tom, co s čím srovnáváme. České prostředí je hodně specifické. Vzhledem k tomu, že se sem první produkty dostaly před deseti lety, není to až tak špatné, ale samozřejmě, ten trh je úplně jiný než v zahraničí, kde je běžné si koupit fairtradové květiny či banány a lidem to přijde úplně samozřejmé. V nabídce je již dokonce i fairtradové zlato. Je to sice hodně o kávě, ale už i složení produktů a tendence v nákupním chování jsou úplně jiné. Myslím si, že si nestojíme zase tak špatně, ale my bychom samozřejmě rádi viděli, aby to šlo ještě rychleji a aby byl vývoj v dalších letech poměrně velký.“
Čím je prospěšné, že si koupím fairtradový výrobek pro producenta? A vlastně i pro spotřebitele?
„Pro mě jako spotřebitele je benefitem už jen vědomí toho, že při pěstování toho produktu, při jeho výrobě, nebyla porušována lidská práva a nebylo poškozováno životní prostředí, že je to udržitelně vypěstované. Ta káva by mi tolik nechutnala, kdybych věděla, že cenou za ní je, že někdo žije za hranicí chudoby a je znečišťována voda a hodně neekologicky a neefektivně se při jejím pěstování hospodaří.Benefitem pro pěstitele je samozřejmě to, že díky fair trade mají možnost se uživit vlastní prací a nebudou muset od pěstování tradičních plodin odcházet jinam. V dnešní době, ač si to mnoho lidí neuvědomuje, je velkým problémem udržet lidi v zemědělstí. Každý tu chce mít čokoládu, ale už se téměř nikdo nezamýšlí nad tím, jestli třeba za deset let budou lidé ještě ochotní to kakao pěstovat. V tuto chvíli totiž nemají lidé, kteří nejsou organizovaní v rámci fair trade, velkou možnost se tím uživit. Odcházejí pak do měst. Udržitelnost je v současnosti velkým problémem. Je třeba, aby si takovou práci lidé mohli dovolit, aby z toho byli schopni fungovat a aby z toho mohly fungovat jejich rodiny.“