Pražské jaro se blíží

Už za několik dní bude v pražském Obecním domě slavnostně zahájen 59. ročník Mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro, jehož mediálním partnerem je také Český rozhlas. Uskuteční se v obvyklém termínu - od 12. května do 3. června - a nabídne na sedmdesát koncertů a divadelních představení.

Zahajovací den je tradičně spojován s výročím úmrtí Bedřicha Smetany, letos stodvacátým. Kromě toho v letošním roce vzpomínáme 180 let Smetanova narození. Před 150 lety spatřil světlo světa další z českých hudebních velikánů - Leoš Janáček. A 2. května uplynulo sto let od smrti Antonína Dvořáka, který je spolu se Smetanou zakladatelem české, a potažmo i světové moderní hudby. Všechny letopočty, končící magickou čtyřkou, jsou podle ředitele festivalu Romana Bělora, dobrým důvodem k tomu, aby - stejně jako je celý rok 2004 věnován české hudbě, s hlavním akcentem na dílo Antonína Dvořáka - bylo i Pražské jaro, na rozdíl třeba od loňského ročníku, více "češtější". A to nejen tím, že bude obsazeno českou hudbou, interpretovanou výhradně českými umělci; samozřejmá je i účast významných orchestrů, sólistů a dirigentů zahraničních, jíž vzdají hold naší hudbě...

"Jako příklad uvedu 'Poctu Antonínu Dvořákovi', kterou bude hrát Gewandhausorchester Leipzig pod taktovkou svého šéfdirigenta Herberta Blomstedta. Samozřejmě těch zahraničních sólistů, kteří budou hrát Dvořáka, či jiné české autory, je víc. Jako zajímavost z trošku jiné hudby uvedu, že třeba 'Poctu Emilu Františku Burianovi' bude hrát slavný amsterdamský Ebony Band. Takže my chceme být čeští, ale skutečně v mezinárodním kontextu. Ale v žádném případě 'více český' nebude znamenat cokoli regionálního."

Ačkoli - jak bylo řečeno - termín oficiálního zahájení největšího svátku je teprve před námi, jeden významný mimořádný koncert už proběhl. A sice 2. května, těsně po vstupu České republiky do Evropské unie, v pražském Mánesu. Festival na tuto událost naplnění dlouhodobé vize politiků i prostých občanů zareagoval "Poctou doktoru Václavu Holzknechtovi", velkému teoretikovi i praktikovi české hudby, a v pravém slova smyslu Evropanovi, který byl řadu let také předsedou výboru Pražského jara, a mimochodem právě druhý květen byl i jeho výročním dnem: narodil se před 100 lety. V programu - kromě Ježkovy "Klavírní sonáty" a Schumannova "Macbeta a čarodějnice" - zazněly "Vzpomínky na Čechy ve formě polek, op. 12 a 13" Bedřicha Smetany v provedení předního českého pianisty Jana Novotného.

K tomu, čím se bude dále mimo jiné prezentovat letošní ročník festivalu, Radiu Praha jeho dramaturg Antonín Matzner řekl:

"Například kompletním provedením - vůbec poprvé v historii Pražského jara - celého cyklu všech devíti symfonií Antonína Dvořáka, jeho oratorního díla 'Svatá Ludmila', které zazní dvakrát v nastudování dirigenta Jiřího Bělohlávka, a celé řady jeho špičkových komorních děl a všech tří nástrojových koncertů - violoncellového v podání Claudia Bohórqueze, klavírního v podání Garricka Ohlssona a houslového v podání amerického houslisty Kurta Nikkanena."

Tolik k některým programovým tipům nadcházejícího 59. ročníku Mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro, který zahájí tradičně Smetanovou "Mou vlastí". Před Českou filharmonií stane tentokrát Jiří Kout, v současnosti pravděpodobně nejznámější český dirigent vůbec, díky svému dlouholetému působení v exilu (vystřídal celou řadu prestižních funkcí včetně šéfovského místa v berlínské Deutsche Opera a důvěrně známý je i na americkém kontinentu opakovanými pohostinskými vystoupeními například v Chicago City Opera, Metropolitní opeře v New Yorku apod.)