Pražskou náplavku zdobí sedmimetrový psík Františka Skály. Další zastávkou budou Drážďany

Obří socha psa s názvem Vulpes Gott od sochaře a výtvarníka Františka Skály stojí na náplavce

Obrovská socha psa, kterou vytvořil výtvarník František Skála, se bude stěhovat do Drážďan. Tady bude součástí výstavy pořádané v rámci tamní České sezony.

I když je socha dlouhá sedm metrů, působí dojmem malého opuštěného psíka se sklopenýma ušima. Do úterka ještě stojí na pražské náplavce. Pak popluje do Drážďan, kde se stane součástí výstavy pořádané v rámci tamní České sezony.

Tady bude socha odhalená 30. září a stane se předznamenáním výstavy Všechnu moc imaginaci ve výstavní síni Lipsiusbau na labské promenádě. Na výstavě se představí na 25 českých současných umělců s díly české klasické moderny z prvních desetiletí 20. století.

Skála si splnil sen. Vytvořil pomník někomu zcela bezvýznamnému

František Skála | Foto: Tomáš Vodňanský,  Český rozhlas

Jak uvedl hlavní kurátor festivalu a bývalý ředitel Národní galerie Praha Jiří Fajt, v posledních třech stoletích bývá pes většinou zobrazován se svým pánem. Byl symbolem věrnosti a bdělosti i atributem svatých. Někdy s ním byly dokonce spojovány čarodějnické síly.

Fajt připomněl, že sochaře Skálu fascinují hříčky s formáty. Například původně miniaturní objekty vyvolávají dojem rozměrného objektu, a naopak.

Sochou o délce 7 metrů a hmotnosti 4 tun si František Skála podle Jiřího Fajta splnil jeden ze svých starých snů - vytvořit pomník někomu zcela bezvýznamnému. Za předlohu mu posloužil psík z grafiky Pieta od Maxe Švabinského z roku 1906. Na ní se k centrálním postavám Panny Marie a Krista blíží nepatrná figura malého psíka. A právě toho František Skála monumentálně zhmotnil.

Psík na grafice Pieta od Maxe Švabinského z roku 1906 | Foto: Moravská galerie Brno

"Antihrdina, který nikdy nic nedobyl, nesjednotil a ničím výrazným na sebe neupozornil. Jen bojoval o holou existenci, budíce u jedněch soucit, u druhých opovržení," říká o soše Skála. Navazuje podle něj na pomník rozšlápnutého brouka, přejetého motýla a fenomén nepopulárního tlouštíka.

Drážďany hostí české tvůrce až do konce roku. Festival nazvaný Všechnu moc imaginaci odkazuje k dědictví umělecké avantgardy meziválečného Československa, které tehdy bývalo svobodomyslnou oázou kulturního světa. Festival chce Němcům ukázat současnou českou kulturní scénu. Kupříkladu surrealistické klasiky Jindřicha Štyrského a Toyen doplňují práce Jana Švankmajera.

Autoři: Zdeňka Kuchyňová , ČTK
klíčové slovo:
spustit audio