Přehled tisku

Foto: ČTK
0:00
/
0:00

České deníky obsáhle informují o tragické nehodě českého autobusu, při které v sobotu v noci cestou do Chorvatska zahynulo osm turistů a třiačtyřicet lidí bylo zraněno. Panika, krev a strach, popisují situaci v autobuse Lidové noviny. Tři cestující, mezi nimi i dvě třináctileté dívky, utrpěli velmi vážná zranění a jsou dosud v chorvatských nemocnicích. Většina turistů, kteří měli štěstí a utrpěli jen lehčí zranění, se už v neděli večer vrátila armádním speciálem do České republiky.

Foto: ČTK
České deníky obsáhle informují o tragické nehodě českého autobusu, při které v sobotu v noci cestou do Chorvatska zahynulo osm turistů a třiačtyřicet lidí bylo zraněno. Panika, krev a strach, popisují situaci v autobuse Lidové noviny. Tři cestující, mezi nimi i dvě třináctileté dívky, utrpěli velmi vážná zranění a jsou dosud v chorvatských nemocnicích. Většina turistů, kteří měli štěstí a utrpěli jen lehčí zranění, se už v neděli večer vrátila armádním speciálem do České republiky. Příčiny nejhorší havárie autobusu od neštěstí u Nažidel, při němž v březnu 2003 zemřelo dvacet lidí, zatím nejsou známé. Spekuluje se o mikrospánku řidiče, ten je ale také mezi mrtvými. Jako další možný důvod nehody uvádí deník technický stav vozidla. Vedoucí dispečer dopravní společnosti JH Bus ale řekl, že si nedokáže vysvětlit, proč k nehodě došlo. Vozidlo bylo podle něj ve velmi dobrém stavu a za volantem se střídali dva řidiči s praxí několika desítek let.

Foto: ČTK
Mladá fronta Dnes k nehodě českého autobusu v Chorvatsku přináší svědectví lékaře chorvatské záchranky Edo Emera, který na místo havárie dorazil jako první, už za pět minut po ohlášení neštěstí. Na místě bylo podle něj v tu chvíli děsivé ticho. "Poprvé jsem zažil, že by lidé v šoku nebrečeli," popsal situaci Emer. Nemá pro to vysvětlení, zřejmě šlo o jakýsi kolektivní šok. Nehody autobusů patří podle šéfa pražské záchranky Zdeňka Schwarze k nejhorším případům vůbec. Horší by podle něj byla už jen válka. "Je to vždycky velmi dramatická situace. Autobus je jako skleník, nemá moc bezpečnostních prvků. Pokud se převrátí, většinou se vysype sklo z oken a jimi pak vypadávají cestující. Pokud to přežijí, mívají devastující zranění,"říká Schwarz. Záchranáři musí na místě určit, v jakém pořadí budou zraněné odvážet do nemocnic. Paradoxně podle Schwarze přitom nejvíc křičí ti, kteří jsou nejméně zranění, píše se na jiném místě v Mladé frontě Dnes.

Foto: ČTK
O havárii se rozepisuje i deník Právo. Uvádí, že s řidičem havarovaného autobusu krátce před nehodou telefonovali řidiči druhého autobusu cestovní kanceláře Atlas Adria. Podle jejich svědectví si ale na žádnou únavu nestěžoval. Vyvracejí tak do jisté míry spekulace, že by řidiče přemohl mikrospánek. Vyšetřovatelé ale na místě nehody nenašli stopy po brzdění, proto se kloní k této variantě. Dálnice byla kvůli nehodě řadu hodin uzavřená. Kolona vozů, ve které uvízlo i mnoho českých a slovenských turistů, dosáhla až 18 kilometrů. Teplota přitom dosahovala téměř třiceti stupňů a vodu, která brzy došla, nebylo dlouho možné znovu získat. Až později ji začali rozvážet dobrovolníci z Červeného kříže, upozorňuje Právo.

Foto: ČTK
Hospodářské noviny uvádějí, že po havárii autobusu čekají řidiče častější kontroly. Samotní dopravci přitom tvrdí, že při současné ceně za kilometr nelze jezdit bezpečně a řidiči jsou přetěžováni. Právě stále větší tlak na cenu se výrazně podepisuje na bezpečnosti jízdy. Dopravce si totiž nemůže dovolit najmout další řidiče, tak maximálně vytěžuje stávající. A ti se mohou jen těžko bránit. "Nemají bůhvíjaké platy a vědí, že za dveřmi čekají další, vysvětluje v Hospodářských novinách například Pavel Lukáš ze Sdružení řidičů. Dopravci spolu s experty Českého vysokého učení technického už sestavili vzorec, podle kterého lze propočítat minimální náklady při splnění všech zákonných předpisů pro bezpečnou jízdu. Na větších kontrolách řidičů trvá i ministr vnitra Jan Kubice.


Foto: ČTK
Měl pravdu Heydrich? Jsou Češi smějící se bestie? - ptá se autor v komentáři Mladé fronty Dnes. Vrací se přitom k připomínce vyhlazení Ležáků. Jejich 70. výročí jsme si připomněli tuto neděli. Lidé, kteří v Ležácích žili, byli popraveni za pomoc parašutistům, kteří provedli atentát na Reinharda Heydricha. Bez jejich hrdinství bychom dnes nežili, soudí komentátor. Dnes však na pietním území venčí lidé své psy nebo pouštějí radiem řízená letadélka. A jen jim zkuste připomenout nevhodnost jejich počínání na pietním místě! Vyrukují na vás s větou, že už nežijeme za totality, takže si můžou dělat, co chtějí. A v rybníce, který je součástí pietního území, si nachytají ryby k večeři. Na to, aby se bavili na místech, kde byli jiní lidé za nacistů vražděni, musí mít hodně silný žaludek. Anebo má snad pravdu architekt holokaustu Heydrich, když o Češích prohlásil, že jsme smějící se bestie? Každý, kdo navštíví podobná místa, ať si odpoví sám, píše se v Mladé frontě Dnes.


Miroslav Kalousek,  foto: ČTK
Deník Právo se vrací k nedělním Otázkám Václava Moravce v České televizi, kde ministr financí a místopředseda TOP 09 Miroslav Kalousek obvinil policii z útoku na demokracii. Uvedl to v souvislosti se žádostí Policie ČR, aby Poslanecká sněmovna vydala k trestnímu stíhání svou místopředsedkyni, poslankyni TOP 09 a bývalou ministryni obrany Vlastu Parkanovou. Podezřívá ji v souvislosti s předraženým nákupem vojenských letadel CASA, na který si Parkanová měla podle kriminalistů nechat udělat další znalecký posudek. "Jsem hluboce přesvědčen, že jsme svědky bezprecedentního policejního útoku na demokratické rozhodovací mechanismy státu," prohlásil Kalousek v debatním pořadu. Policie se podle něj snaží kriminalizovat dlouholeté stanovisko ministerstva financí a výkladovou praxi. Pokud je dosavadní praxe špatná, musí ji podle ministra financí změnit parlament. Nelze ji měnit kriminalizováním ze strany policie. "To je skutečně náběh na policejní stát,"řekl. Zdůraznil, že neexistuje povinnost zadat si znalecký posudek na cenu obvyklou. Právě kvůli tomu chce policie Parkanovou stíhat s tím, že letouny byly předražené o 658 milionů korun. Podle Kalouska ale nejde o Parkanovou, ale o principy aplikace práva státem. Prohlásil, že on sám bude rozhodně hlasovat proti tomu, aby sněmovna Parkanovou vydala, uvádí Právo.


Revoluce na úřadech, která má začít přesně za týden, má ušetřit nervy i miliardy, uvádí se v Hospodářských novinách. Od července budou úředníci sdílet údaje o obyvatelích, obchodnících, ale také pozemcích a budovách pomocí nové centrální databáze. Lidé díky tomu nebudou muset běhat po úřadech tolik jako dosud. Stát chce snížením byrokracie ušetřit miliardy korun, a to včetně propuštění přebytečných úředníků. S blížícím se startem ale podle deníku sílí obavy, že může nastat podobný kolaps, jako letos na jaře při vyplácení sociálních dávek. Projekt totiž už od r. 2009 provázejí vážné problémy. Ve městech a obcích dosud netuší, co jim první červencové dny přinesou. Systém dosud nebyl ani v testovacím provozu a navíc je "šitý horkou jehlou", říká vedoucí odboru informatiky na městském úřadě v Litomyšli Pavel Sodomka. Podle šéfa odborů státní správy Jana Rovenského je rizikem i to, že tak důležitá změna startuje zrovna v době dovolených. I ministerstvo vnitra, které je správcem celého projektu, připouští, že by potřebovalo více času. Posunutí startu ale odmítlo, vznik databáze je totiž vázán na projekty za patnáct miliard korun, hrazené z evropských peněz.


Česko se odvrací od uhlí, napsaly Lidové noviny. Podle deníku jde o zásadní obrat v energetice, protože neefektivní spalování uhlí skončí. Jde i o porážku teplárenské lobby. Ačkoliv v posledních desetiletích vládní strategie nabádaly k tomu, abychom co nejvíc elektřiny vyráběli spalováním uhlí a štěpením jádra, poradní komise, kterou letos v únoru sestavil ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba, došla k závěru, že Česko se nesmí stát skanzenem, kde se plýtvá při výrobě i spotřebě elektřiny. Podle komise by se Česko nemělo stát masivním vývozcem elektřiny. Ani do roku 2055 nepostaví až 14 jaderných bloků, jak navrhoval poslední koncept z éry ministra Martina Kocourka. Navíc přestane ve starých teplárnách neefektivně spalovat uhlí. Podíl uhlí na energetických potřebách země by měl do roku 2030 klesnout o polovinu. Mezi poražené tak bude patřit teplárenská lobby, která měla dosud na podobu ministerských koncepcí silný vliv. Některé teplárny totiž spálí většinu uhlí při samostatné výrobě elektřiny, kde využijí méně než čtvrtinu energie obsažené v palivu. Ministerstvo průmyslu dokonce připravilo návrh na zavedení poplatku, kterým stát znevýhodní málo účinné spalování uhlí, uvádějí Lidové noviny.