Přehled tisku

Leaders of Public Affairs, photo: CTK
0:00
/
0:00

Krok Karolíny Peake z káry odsouzencovy, v niž se rychle přeměňují Věci veřejné, je projevem pudu sebezáchovy, krize důvěry této vlády tím ale nepomine. Tak komentují Hospodářské noviny odchod Karolíny Peake i některých dalších členů z nejmenší vládní strany Věci veřejné.

Karolína Peake,  foto: ČTK
Krok Karolíny Peake z káry odsouzencovy, v niž se rychle přeměňují Věci veřejné, je projevem pudu sebezáchovy, krize důvěry této vlády tím ale nepomine. Tak komentují Hospodářské noviny odchod Karolíny Peake i některých dalších členů z nejmenší vládní strany Věci veřejné. "Dost pravděpodobně se k ní připojí i další véčkaři v naději, že si tím narýsují novou politickou budoucnost. Je dokonce možné, že vláda opřená o odpadlíky bude na nějaký ten měsíc pevnější než současná koalice. Jedno ale manévr paní Karolíny kabinetu nevykouzlí: důvěru veřejnosti, jejíž promrhání padá na hlavu nejen Víta Bárty a zkrachovalé firmy Věci veřejné," píší Hospodářské noviny. Karolína Peake je podle komentátora v mnohém přijatelnější než Vít Bárta a jeho věrní. "Byla však u zrodu Bártova projektu strany coby vysavače státních peněz. Znala všechny detaily toho šíleného plánu. Přesto ještě loni na jaře při vládní krizi bojovala za Víta Bártu a spol. jako lvice. A to bude značný problém i pro další útěkáře z klubu Věci veřejných, jejichž seznam už možná leží na Nečasově stole. Pokud voliči něčemu z duše nedůvěřují, pak jsou to pozdě prohlédnuvší političtí hříšníci," píše komentátor a zmiňuje vzbouřence kalibru Jana Rumla nebo Ivana Pilipa. "Možná uslyšíme z vládní tribuny slova o očištění od slizu a novém počátku. Karolínská platforma bude budit zdání energie přímo vesmírné. Mnohem spíš jsme ale svědky další fáze rozkladu této vlády. Ten nemusí přijít okamžitě, kabinet možná ještě přijme některé reformní zákony. Krize důvěry této vlády ale nepomine vytěsněním Víta Bárty. Ta žije v aférách významných politiků ODS včetně Nečasova spojence Alexandra Vondry. Ale také třeba v podivných tendrech na Drábkově ministerstvu. To všechno činí z kabinetu sud prachu," komentují aktuální dění na vnitropolitické scéně Hospodářské noviny.

Věci veřejné,  foto: ČTK
"VeVerky" se rozprchly, hlásá titulek na úvodní straně Mladé fronty Dnes. Rozpad Věci veřejných budoucnost vlády Petra Nečase určitě ovlivní. Téměř jistě už lze prohlásit, že koalice tří stran, jak ji známe dosud, končí. Partnerem ODS a TOP09 už nebudou Věci veřejné, ale "peakovci" - pokud vláda nepadne, píše list. Jeho komentátor na jiném místě píše, že "nevýhodou nové platformy je, že mezi sebou nemají ono krvavé pojítko společných kšeftů, loajalit vycházejících z napěchovaných obálek a penězovodů z politického podsvětí. Jsou to vesměs lidé, kteří pochopili, že takhle to dál nejde a že polodemokratická instituce nemůže spravovat demokratickou politiku. Navíc je oprávněně straší příběhy oblíbených expolitiků typu Stanislava Grosse nebo Pavla Béma, kteří dnes prakticky nemohou vyjít na ulici, píše komentátor Mladé fronty Dnes.

Vláda závisí na platformě. To je zastaralý výraz pro nástupiště. Zastaví se kariérní vlak? Kdo do něj ještě nastoupí? - ptá se komentátor deníku Právo. Vláda si teď zajišťuje nečasovskou "bezpečnou" většinu na schválení přinejmenším rozpočtového určení daní a církevních restitucí. Pak může přijít finální křeč a konec. Anebo agónie až do léta 2014. U tohoto kabinetu jsou voliči zvyklí téměř na všechno, píše komentátor deníku Právo.


Miroslava Němcová
Miroslava Němcová by v čele státu mohla přetavit své minusy v jisté plusy. Je to férová, slušná a korektní dáma, ale nevyzařuje z ní nic, co by v české politice přesáhlo první ligu - a prezident má hrát extraligu, píše autor Sloupku Lidových novin. Na rozdíl od Václava Havla i Václava Klause si s Miroslavou Němcovou nespojujeme žádné ideové koncepty, myšlenky, symboly, ba ani hlášky. Jenže v tom by byla i výhoda ženské kandidátky. S žádným z Havlových a Klausových následníků, kteří v ODS připadají v úvahu, si nespojujeme ideové koncepty, myšlenky, symboly, ba ani hlášky. Žena v čele státu by tomuto srovnávání - poněkud nefér srovnávání - učinila přítrž. Z minusů by mohla učinit jistý neokoukaný plus. Ale neučiní, neboť soutěž odtroubila, píše autor Sloupku Lidových novin.


Už dva týdny česká legislativa umožňuje odpojení pacienta od přístrojů na jeho přání. Jak píše Mladá fronta Dnes, lékařům se do toho ale moc nechce a chtějí pacienty zachraňovat bez ohledu na jejich vůli. Lidé nyní mají právo podepsat dokument - takzvaný "living will" - ve kterém uvedou, za jakých okolností si přejí být odpojení od přístrojů. Jde tedy o situace, ve kterých o sobě už pacient rozhodnou nemůže. Zájem o tuto možnost je opravdu velký. Mladá fronta Dnes píše, že to právníky i lékaře zaskočilo. Lékaři ale v souvislosti s touhle novinkou řeší řadu etických problémů. Odpojení od přístrojů totiž většinou pacienta usmrtí, což spoustě lékařů (a nejen jim) až příliš připomíná eutanazii. Jejich argumenty pak shrnuje Mladá fronta Dnes.


Foto: archiv ČRo
Města šetří, kde mohou, mimo jiné na územních plánech, což se jim může v budoucnosti vymstít, tvrdí Lidové noviny. Deník zmiňuje jedno jihočeské městečko, kterému zpracovala územní plán velmi renomovaná firma. A jak tvrdí experti, za téměř směšnou cenu. Obec je ráda, že ušetřila. Jenže několik odborníků podle listu varovalo, že by města měla být velmi obezřetná. Architekti, kteří mají podezřele nízké ceny, mohou totiž jít na ruku developerům a územní plán jim ušít na míru. Získají tak faktickou kontrolu nad městem, píší Lidové noviny.


Podle Hospodářských novin v Česku údajně každý třetí kamion překračuje povolenou hmotnost, což se nelíbí ministerstvu dopravy, a proto s tím chce skončit. Chce proto zřídit váhy zabudované přímo v silnicích a propojené s fotoaparáty. Policisté by je umístili hlavně na hranicích. Spousta firem totiž benevolentní české zákony zneužívá a na hranicích přeloží náklady z více aut do jednoho kamionu a převezou je přes Česko, píší Hospodářské noviny. Silnice tím pochopitelně velmi trpí. Důkladnějším kontrolám údajně dosud brání díry v legislativě. Ministerstvo dopravy už připravilo změny, které přísnější kontroly a postihy umožní. Peníze za pokuty by mohly získat hlavně obce, které by je pak mohly investovat zpátky do kvalitnějších silnic, uvádějí Hospodářské noviny.


A ještě jednou silnice. Stát chystá velkou rekonstrukci dálnice D1 za 18 miliard korun. Jenže tendr je údajně šitý na míru několika firmám. I proto by se rekonstrukce mohla zbytečně prodražit, tvrdí Mladá fronta Dnes. Stát totiž trvá na tom, aby opravy prováděly firmy pomocí speciálních fréz. V Česku je ale vlastní jen dvě firmy. Podobných podmínek prý bude v soutěžích celá řada. A i tady platí, že čím menší konkurence, tím vyšší cena. Menší firmy jsou přesvědčené, že by rekonstrukci zvládly také. Podle nich je chyba, když stát diktuje, jak má rekonstrukce proběhnout, a neřešit, jaké při tom použijí vybavení, píše Mladá fronta Dnes.