Přehled tisku

hrad_otaznik.jpg
0:00
/
0:00

Výběr protikandidáta Václava Klause pro nadcházející prezidentské volby je beznadějný. Jeden kandidát totiž smrdí lidovcům, komunistům, třetí tak trochu všem, píše komentátor deníku Právo. Podle něj by sice Petr Pithart i Jiří Dienstbier vykonávali funkci prezidenta lépe než Klaus, ale od kandidatury je odrazuje: šli by totiž podobně jako v minulé volbě Jaroslav Bureš "na porážku jako naivní ovečky". Lidovci už vlastně rozhodli. Budou-li kandidovat Petra Pitharta, a pokud to Pithart přijme, poslouží jen jako bederní rouška k zahalení lidovecké hambatosti: zkusili jsme proti Klausovi kandidovat, nepovedlo se, co nám tedy zbývá, než volit Klause? - míní deník.

Výběr protikandidáta Václava Klause pro nadcházející prezidentské volby je beznadějný. Jeden kandidát totiž smrdí lidovcům, komunistům, třetí tak trochu všem, píše komentátor deníku Právo. Podle něj by sice Petr Pithart i Jiří Dienstbier vykonávali funkci prezidenta lépe než Klaus, ale od kandidatury je odrazuje: šli by totiž podobně jako v minulé volbě Jaroslav Bureš "na porážku jako naivní ovečky". Lidovci už vlastně rozhodli. Budou-li kandidovat Petra Pitharta, a pokud to Pithart přijme, poslouží jen jako bederní rouška k zahalení lidovecké hambatosti: zkusili jsme proti Klausovi kandidovat, nepovedlo se, co nám tedy zbývá, než volit Klause? - míní deník. Upozorňuje ale, že žádná politická strana se v tomto ohledu nemůže chlubit. Na příklad sociální demokracie pro jistotu nenavrhla žádného kandidáta. Snad, možná, teoreticky Jiřího Dienstbiera. Lišácky se však kryje slovy, že podpoří každého, koho navrhnou jiné strany. Povídali, že mu hráli. Jana Švejnara by nikdy její poslanci v tajném hlasování nepodpořili. Je liberálem, dodává komentátor a vyzývá Pitharta s Dienstbierem, aby tuto frašku opustili, dokud je čas. Dalších pět let s Klausem prý Česko nějak přežije.

Petr Pithart
O Pithartovi píše i komentátor Mladé fronty Dnes, který se ptá, proč si vzal politik ohledně své prezidentské kandidatury čas na rozmyšlenou. Proč teď sedí tento zkušený muž jako panna nevěstinka, zaskočený Čunkovým návrhem k sňatku? A že se bude ještě upejpat? Slovo muže, a navíc křesťana je přece ano ano, ne ne. Buď přijmu a budu čelit nenáviděnému Klausovi (dovolím si předpokládat, že pánové Pithart a Klaus se nemají v lásce), nebo rovnou odmítnu, že zahrádka je pro mě přednější, uvažuje autor. Podle něj Pithart zatím mlčí, protože si uvědomuje, že všechny politické strany zvažují, jak zvýšit svůj zisk v drsném obchodě, kterým prezidentská volba je. Pithart je pouhým předskokanem, kterého chce předseda lidovců Jiří Čunek využít ke zvýšení vlivu KDU-ČSL v koalici. Když mi dáš ještě tak pět náměstků pro lidovce, já naše kluky a holky přesvědčím, aby to skousli a hlasovali pro Klause, řekne prý možná podle Mladé fronty DnesČunek premiéru Topolánkovi.


Česko zažívá největší růst cen bytů, píší Hospodářské noviny. V krajských městech se starší byty prodávají v průměru o víc než dvacet procent dráž než před rokem. Takový nárůst byl zatím jen v Praze. Ceny šly nahoru hlavně ve městech, o které mají zájem investoři, například Brno, Ostrava nebo Liberec. V Brně se letos starší byt v cihlovém domě v centru o velikosti 68 metrů čtverečních prodával v průměru kolem dvou milionů a šest seti tisíc. Před rokem byl přitom o tři čtvrtě milionu levnější. Jak ale v Hospodářských novinách upozorňují odborníci, cenový boom zřejmě končí. Ceny bytů podle nich do budoucna porostou mnohem pomaleji. V panelových domech na periferiích budou dokonce stagnovat nebo i klesat.


Šumava
Šumavské obce mají recept, jak zabránit trvalému úbytku obyvatel. Jak píší Lidové noviny, radní na Šumavě tak při prodeji pozemků budou zvýhodňovat zájemce o trvalé bydlení v regionu před rekreanty nebo staviteli hotelů a penzionů. Za stavební pozemky se na Šumavě platí až 1700 korun za metr čtvereční. Ti, co by se zavázali, že na Šumavě budou skutečně bydlet a pracovat, by například v Modravě metr čtvereční získali za tisíc korun. Po kolaudaci domu by ale dostali ještě tři sta tisíc korun zpět. Starostové ze Šumavy tak chtějí podle Lidových novin zabránit tomu, aby se z regionu stala mrtvá zóna, plná penzionů a chalup obsazených jen v turistické sezoně nebo o víkendech.


Mladá fronta Dnes komentuje dění okolo zamýšleného přesunu brněnského nádraží. Před třemi lety kvůli tomu bylo největší obecní referendum v zemi a vzhledem k tomu, že Praha si svůj záměr kandidovat na olympiádu za téma k hlasování nevybrala, asi to i nadlouho největším obecním referendem zůstane, píše list. Od té doby projelo mnoho pendolin po koridoru z České Třebové do Břeclavi. Všechna zastavila na stařičkém brněnském nádraží. A jednoho dne podle deníku přijela i změna - ČSSD vystřídala na radnici ODS. Sociální demokraté vzali do koalice i odpůrce přesunu a kolotoč "kam s nádražím" začal znovu, připomíná list. Název odsunutá varianta podle něj znamenal pořád totéž: asi 800 metrů na jih od stávajícího hlavního nádraží. Zato varianta nádraží v centru byla původně na místě staré budovy a pak se posouvala směrem k "odsunu", až se zastavila po dvou stech metrech. Takže rozdíl mezi oběma variantami činil 600 metrů. Závěrů bylo podle deníku několik, nejjasněji zněl ten, že pokud se bude se stavbou otálet, přijde Brno o tučný příspěvek z Evropské unie. ČSSD nyní pro dílčí rozhodnutí o nádraží, poté co ostatní z koalice zůstávají na svých pozicích, bude potřebovat podporu opoziční ODS, shrnuje komentátor a dodává, že nádraží není v Brně jedinou problematickou stavbou. Lze říci, že v Brně je to skoro každá stavba. Důvodem jsou silné ekologické a občanské organizace i hodně pošramocená důvěra v radnici, na které vládli spíše stavební firmy a obchodníci s realitami než politici, píše Mladá fronta Dnes.


Tatra 810, foto: ČTK
Speciální Tatra určená pro českou armádu je těžší, než by měla být. Jak zjistila Mladá fronta Dnes, vůz narazil při základním armádním testování ve Vyškově. Nákladní auto je podle informací deníku přibližně o 300 kilogramů těžší, než měla být jeho váha podle armádního zadání. Tatra 810 je klíčový projekt modernizace armády za víc než 2 a půl miliardy korun. Podle prezidenta Asociace obranného průmyslu Jiřího Hynka nejsou ještě kontrolní zkoušky ukončené, a tak nelze říci, jestli jimi Tatra projde. Pokud by váha v pořádku nebyla, může to způsobit problémy. Změnily by se vlastnosti automobilu, který tím pádem uveze méně nákladu nebo vojáků. Kopřivnická automobilka, která vůz vyvíjí, ale na stránkách Mladé fronty Dnes spekulace odmítá. Váha základního automobilu je podle ní v souladu s podmínkami smlouvy s ministerstvem.


Hazardní hry se v Česku můžete naučit za peníze daňových poplatníků. Jak informují Lidové noviny, například kurzy rulety nebo pokeru ve škole hazardu Casino Gaming School Praha hradí stát. Podle ředitele škola dostala i dotaci z Evropského sociálního fondu. Díky tomu jsou kurzy pro účastníky zdarma. Škola se hájí tím, že tak účastníkům projektu otevírá nové možnosti na pracovním trhu. Chce pomoci absolventům sehnat práci v kasinech. Ministerstvo práce a sociálních věcí nejdřív Lidovým novinám vzkázalo, že o ničem neví. Později upřesnilo, že tento projekt byl schválen ještě za minulého ministra Zdeňka Škromacha. Ministerstvo vnitra přitom posuzuje kasina jako mimořádně nebezpečná.