Prim už není značka hodinek pro všechny

0:00
/
0:00

Kdo z lidí střední a starší generace by neznal hodinky značky Prim? Ostatně v dobách socialismu si zákazník nemohl moc vybírat. Nějaké sovětské Poljoty či "enderácké" Ruhly, ale prim na československém trhu hrály domácí "Primky" různých modelů. Nosil je snad každý. Jak se říká, čas oponou trhl a značka Prim jako by se vytratila. Jenže "Primky" se stále vyrábějí. Dnes je ale většinou nosí bankéři, úspěšní podnikatelé, prostě lidé, kteří nemusí příliš hledět na nějakou tu korunu. Více už se dozvíte v ekonomické rubrice, kterou připravil Zdeněk Vališ.

Začátkem devadesátých let to s náramkovými hodinkami značky Prim vypadalo hodně bledě. V jejich mateřském podniku Elton v Novém Městě nad Metují byla během několika měsíců ukončena zbrojní výroba. Ta tvořila, jak říká obchodní ředitel a spolumajitel dnešní firmy Elton hodinářská Jan Prokop, polovinu tehdejšího výrobního programu.

"Tam se vyráběly například zaměřovače pro řízené střely, optické zaměřovače pro řízení střelby z tanku atd., takže když v roce 1992 vláda zastavila podporu všem zbrojním zakázkám, odpadlo během jednoho roku padesát procent výrobního programu."

Zároveň ale došlo také k otevření českého trhu celému světu. Do Česka se začala valit lavina hodinek převážně asijské provenience. Lidé byli hladoví po něčem jiném. A to mohl být onen příslovečný poslední hřebíček do rakve někdejšího monopolního výrobce a jednoho ze tří velkých výrobců hodinek v celém tzv. východním bloku.

"V okamžiku, kdy dáte národu svobodu si vybrat, vybere si něco jiného, protože teď už nemusí kupovat něco z nutnosti. Svou roli hrálo samozřejmě to, že asijské výrobky měly široké spektrum designu, včetně hranatých hodinek, které Elton nikdy nevyráběl. Určitou roli hrálo i to, že lidé byli přesvědčeni, že všechno zahraniční je kvalitnější. To byla částečně pravda, i když záleží na to, v kterém cenovém segmentu se pohybujeme."

Podle Jana Prokopa je většina hodinek asijské provenience ještě dnes na nižší technické úrovni než byly tehdejší Primky.

"Když si srovnáme to zboží, které se tehdy začalo valit na trh a které je dodnes na trhu dominující, tak zjistíme, že je hluboko pod technickou, kvalitativní úrovní tehdejšího Eltonu. To je na tom to zvláštní."

Jenže samotný tento fakt by asi firmě Elton hodinářská nebyl nic platný. Pokud chtěla přežít a prosperovat, musela se pružně přeorientovat na jiný sortiment, na jiný druh zákazníků.

Jan Prokop,  foto: Autor
"Zákaznická skupina se dost dramaticky mění. Češi už se pomaličku přestávají stydět za své češství. Začínají být hrdi na to, že Česká republika patří mezi těch několik málo zemí na světě, které vůbec kdy hodinářskou výrobu zvládly. To, že umíme dělat kvalitní hodinky, potvrzuje jejich zájem o hodinky v cenách od 50 tisíc korun nahoru. Děláme velké množství hodinek na zakázku. A to jsou skutečné šperky. Ta nová klientela nás skutečně nese i technologicky dopředu. Nutí nás přemýšlet o tom, jak značku dál profilovat. To má potom i své důsledky v reakcích zahraničních zákazníků. V současné chvíli vrchol naší produkce jsou hodinky za 499 tisíc korun. To jsou skutečně fajnové věci, dělané v originálním kuse na přání zákazníka. Jsou to špičkové věci i v celoevropských poměrech. Ale za ceny, za které by se takové hodinky nedaly v zahraničí sehnat."

Elton hodinářská se tedy snaží oslovit bohatší klientelu a nabízet hodinkové speciály a exklusivní série. Ostatně dnes jsou přece hodiny zabudované všude, počínaje mobilním telefonem. Zjistit, jaký je čas, tedy není problém. Na druhé straně by zákazník nestál ani o levný šperk. Je ovšem nutné dodat, že luxusní hodinky-šperk musí mít mechanický strojek.

"To jsou hodinky, u kterých zákazníci obdivují, jak je to uděláno, jak si s tím kdo pohrál. O quartzových hodinkách toho moc napsat nemůžete. Většinu pohledu tvoří baterka. Na tom není vůbec nic ke koukání. Ty mechanické strojky mají naproti tomu asi 175 součástek. A tam už je skutečně vidět i ten pohyb uvnitř strojku, i ty ložiskové kameny tzv. rubíny. To je něco, na co se lidé rádi dívají. Dnes už je drtivá většina našich mechanických hodinek vybavena skleněným safírovým víkem, takže člověk má možnost pozorovat, jak ten stojek vypadá, jak pracuje, aniž by hodinky otevíral. My už dávno neděláme hodinky v pravém slova smyslu. My prodáváme radost. Radost z krásného stroje, z krásných hodinek."

V běžném hodinářství dnes na "Primky" nenarazíte. K mání jsou jen v některých vybraných prodejnách. Nebo je nutné se spojit přímo s výrobcem. Jak vysvětluje Jan Prokop, v existující distribuční síti by to ani nebylo možné.

"Je navyklá na distribuční mechanismy těch dovozců hodinek z Hongkongu a z Číny. To jsou hodinky, které tam seženete za jeden a půl dolaru. Za poměrně směšné peníze sem dovezete zboží, které si potom můžete dovolit dát všem prodejnám do komise, včetně stojanů a nějaké základní prezentace. To my si dovolit nemůžeme. Kdybychom ty naše hodinky dali do obchodu v takových počtech, tak nám v té prodejně bude ´viset´ třicet, čtyřicet miliónů korun. To bychom neutáhli."

To, že značku Prim dnes v běžném obchodě nenajdete, není až tak úplně pravda. Ale pozor! Mohli byste naletět. Ty hodinky by nemusely být z Nového Města nad Metují, ale z Číny. Jedna tamní firma se snaží parazitovat na známé značce.

"My se samozřejmě s tou společností soudíme. Bohužel ty lhůty, se kterými pracuje české soudnictví, jsou neuvěřitelně dlouhé. Třeba jednu žalobu jsme podali už před třemi roky a ještě nebylo nařízeno ani první stání."

Nejnovějším unikátem z Nového Města nad Metují jsou masivní hodinky pro náruživé motorkáře, kteří ze sebe nesvléknou kombinézu snad celý den. Prý jde dokonce o světový unikát.

"Je to unikát i po stránce designu. Když jsme to na letošní výstavě v Basileji, ve Švýcarsku kdekoliv ukázali, tak ti lidé byli překvapení a nadšení, jak ten produkt vypadá. To se těžko popisuje do rozhlasu. Je to prostě design i konstrukce, jaká se doposud nikde ve světě neobjevila. Zaznamenali jsme už zájem i z Kanady a z Aljašky. Tam zjistili, že by pro ně bylo velice atraktivní používat je přes svrchní oblečení na sněžných skútrech. S tímto unikátním kusem slavíme úspěch. V současné chvíli máme takové horké želízko v ohni, protože tyto hodinky ve speciální úpravě, já ji říkám arktická, nese pan Miroslav Caban na Mount Everest. Poslední informace byly, že už jsou v nějakých pět a půl tisíci metrech a pokračují k vrcholu. Doufám, že uspěje výprava i naše hodinky, že se ve zdraví vrátí, protože pro nás to bude další důkaz toho, že umíme udělat hodinky se skvělým designem, unikátní hodinky, které něco vydrží."