Příští ředitel má zlepšit práci dopravní policie

Foto: ČTK

Koncem minulého týdne opustil svůj post jeden z nejdéle sloužících špičkových policejních představitelů. Po 14 letech ve funkci ředitele dopravní policie byl odvolán Zdeněk Bambas. Proč?

Foto: ČTK
První den tohoto týdne byly zveřejněny výsledky ratingu, ve kterém dopravní výbor evropské unie ve spolupráci s norskou dopravní službou hodnotí situaci na silnicích třiadvaceti členských zemí. Česká republika v tomto hodnocení vyšla jako šestá nejnebezpečnější země, v přepočtu na 100.000 obyvatel zde při dopravních nehodách zemře až třikrát více lidí, než například v nejbezpečnějším Nizozemsku. Nelichotivá statistika je přitom alespoň symbolickým pokrokem proti starším žebříčkům, sestavovaným jinou metodou, kde se bere v potaz nikoliv počet obyvatel, ale množství naježděných kilometrů. Tam se Česko umisťovalo v první pětce, dokonce i v první trojce. Podle různých takových výzkumů se pak čeští řidiči obecně zařazují mezi ty nejhorší v Evropě spolu se Slováky, Řeky, Portugalci a zejména v posledních letech také s Poláky.

Pokud převedeme suchá čísla indexů a žebříčků na počet tragedií, vypadá situace ještě hůř: 108 lidských životů vyhaslo na českých silnicích za první čtyři týdny července, jehož poslední dny tento součet zatím nezahrnuje. Už bez toho počet mrtvých v první polovině prázdnin letos o polovinu překročil loňské červencové statistiky. I s prvním pololetím tak letošek přinesl na českých silnicích smrt více než šesti stovkám lidí.

Kdo za to může - opakuje se stále tatáž otázka. Ministr vnitra minulý týden přišel se svou odpovědí: Ivan Langer vyjádřil názor, že ředitel dopravní policie Zdeněk Bambas "je ve funkci 14 let a postihla ho hluchota a slepota k problémům policie," proto by podle šéfa resortu měl odejít z funkce. Lidé dlouhodobě vnímají dopravní policii jako nejzkorumpovanější součást policie a Bambas s tím nedokázal nic udělat, uvedl dále ministr, který prý po nástupu do funkce očekával změnu stylu a koncepce, podle svých slov ale marně.

Ministr ale dovnitř policejního sboru přímo zasahovat nemůže. Obsazení funkce šéfa dopravní policie je v kompetenci Ivana Bílka, který je náměstkem policejního prezidenta. Ten s ministrovým hodnocením souhlasil a Bambase okamžitě odvolal.

"Od 1. srpna jsem zařazen do funkce 'rada' na ředitelství služby dopravní policie s náplní práce dopravního inženýra. Samozřejmě odchod od policie zvažuji. Budu si hledat své další působiště. Určitě toto místo pro mě není definitivní,"řekl po svém odvolání dosavadní šéf dopravní policie Zdeněk Bambas. Projevil sice nespokojenost s údajně podřadnými nebo neperspektivními místy, které mu prý nabízelo policejní prezidium, ale to nejpodstatnější, totiž důvody svého odvolání, komentovat odmítl. Své komentáře tak nabídl denní tisk. Lidové noviny například napsaly, že podle policistů je Bambas prototypem poctivého důstojníka, který však ztratil schopnost efektivně řešit problémy dopravní policie. Ostřejší byla Mladá fronta Dnes s názorem, že "Bambas je prototypem 'normálního' úředníka, který si prostě myslí, že vykonává příkazy a odpovědnost mají jiní." Podle listu možná jeho odvolání pomůže tomu, že se podobný druh úředníka v budoucnu stane 'nenormálním'.

Ivan Bílek, foto: ČTK
Osud bývalého šéfa dvanácti set dopravních policistů a jak se s nadsázkou dodává, i pěti milionů řidičů, však po několika dnech už málokoho zajímá. Pozornost se soustředí na výběr jeho nástupce. "Na jeho místo bude k 1. 8. 2007 vyhlášeno výběrové řízení," říká náměstek policejního prezidenta Ivan Bílek. "Klíčovým kritériem při výběru nového ředitele bude předložení koncepce služby dopravní policie. Tato koncepce by měla být předložena ve velmi krátké době, přibližně do poloviny srpna 2007. A naším cílem je, aby se dopravní policie stala pro veřejnost důvěryhodným partnerem a nebyla vnímána jenom jako represivní orgán."

Musí se změnit přístup jednotlivých policistů k veřejnosti, zdůrazňuje dále náměstek policejního prezidenta. Připouští, že novému řediteli dopravní policie proti jeho předchůdci pomůže zvýšení počtu lidí v terénu. Samotný počet ale nepovažuje za klíčovou věc: "Já bych snad neřekl, že jich je málo, ale musí být na místech, kde skutečně dochází k závažným porušováním pravidel silničního provozu a v té době, kdy skutečně je možno tento silniční provoz nějakým kladným způsobem ovlivnit. Takže z tohoto důvodu se jedná spíš o změnu koncepce výkonu služby dopravní policie."

Foto: ČTK
Boj s vysokým počtem dopravních nehod se má podle Bílka více přesunout do regionů a dopravní policisté v jednotlivých krajích by měli třeba vytipovat místa, kde řidiči nejčastěji porušují předpisy, nebo kde se stávají závažné nehody, a na ně se zaměřit při kontrolách. Jinými slovy, zřejmě končí éra celostátních dopravně-bezpečnostních akcí známých pod jménem Kryštof.

"Policista samozřejmě nemůže stát za každým rohem, protože nejsme přece policejní stát. Ale musí být skutečně v těch místech, kde může ten silniční provoz významně ovlivnit. Přičemž i účastníci silničního provozu by si sami měli uvědomit důsledky svého neuváženého počínání. K tomu musí sloužit samozřejmě i osvěta, musí být upozornění, že jsou v místech kde dochází k častým dopravním nehodám," míní náměstek policejního prezidenta Ivan Bílek. Jak moc to ovlivní chování řidičů na českých silnicích, ukáže až budoucnost. Třináct měsíců po začátku platnosti nového silničního zákona a bodového systému ale lze s jistotou říci, že pokud jde o počet obětí dopravních nehod, situace je zřetelně horší.