Na českých silnicích umírá každých sedm hodin člověk

Foto: ČTK

Každé tři minuty havaruje na českých silnicích auto, každých 7 hodin zemře člověk. Tak vypadá statistika dopravní nehodovosti, která loni podle policejních statistik mírně vzrostla. Jak si stojíme v mezinárodním srovnání a co je hlavní příčinou havárií, uslyšíte od Zdeňky Kuchyňové.

Foto: ČTK
Loni se v České republice stalo téměř 191 tisíc dopravních nehod a zemřelo při nich 1314 lidí. Je zajímavé, že počet dopravních nehod kopíruje i dějinné události. Když policisté dělali statistiku za posledních čtyřicet let, zjistili, že právě v revoluční roky byla nehodovost nejvyšší, což potvrzuje policejní prezident Jiří Kolář.

"Ty nejvyšší hodnoty se pohybují kolem roku 1968 a potom kolem roku 1990. Souvisí to podle našeho názoru a názoru odborníků zejména s tím, že v těchto obdobích dochází k jakémusi oslabení regulativní role státu a změně postojů - určitá euforie, která se projeví jednoznaně také v chování řidičů."

Policisté si stěžují na nedostatečné pravomoci. Nyní například nemohou řidičům při závažných přestupcích odebrat řidičské průkazy. Přitom právě nedodržování pravidel silničního provozu je hlavní příčinou vzrůstajícího počtu dopravních nehod. Až daleko za tím následuje špatný stav silnic a vozidel.

Nebezpečnost provozu na našich komunikacích podtrhuje skutečnost, že dopravní nehoda je hlášena každé tři minuty. Každých 18 minut je při havárii zraněn člověk lehce, každých 96 minut těžce, každých sedm hodin zemře. Ne příliš dobře vychází Česko při evropském porovnání počtu usmrcených na jeden milion obyvatel.

"My zaujímáme 22. pozici. Nejlepší státy Evropy, to znamená Velká Británie a Švédsko, tak na rozdíl od nich jsme na tom tak 2 až 2,5 krát hůře se 130 usmrcenými osobami na jeden milion obyvatel."

Foto: ČTK
Ve srovnání dopadlo nejhůře Rusko, kde na silnicích zahyne kolem dvou stovek lidí na milión obyvatel, zatímco v nejlepší Velké Británii je to necelých šest desítek mrtvých.

Pokud jde o vybavenost auty, Česká republika je v podstatě v evropském průměru. Máme zhruba 3,5 miliónu vozidel.

"Počet usmrcených osob na jeden milión osobních automobilů, to už je problém, protože tady jsme zase naopak vysoce nadprůměrní a zase 2,5 krát vyšší, než je Švédsko, Velká Británie a podobně."

Co se týče chodců, těch loni na přechodech zemřelo 55. Nejtragičtější příčinou nehod bylo neopatrné nebo náhlé vstoupení do vozovky. Jak v této souvislosti uvedl policejní prezident Jiří Kolář, policie rok 2003 vyhlásila rokem ochrany nemotorizovaných účastníků silničního provozu.