Loňská bilance: víc jak sto tisíc dopravních nehod a 547 mrtvých

Foto: archiv Policie ČR

Loni zemřelo na českých silnicích 547 lidí. Je to třetí nejnižší počet obětí od roku 1961, kdy policie začala sestavovat souhrnné statistiky nehod. Počet dopravních nehod však stoupl o tři tisíce, na víc než 107 tisíc. Lidé v roce 2019 umírali i na drahách. O život přišlo 247 lidí, meziročně o osm procent víc.

Foto: archiv Policie ČR

Jiří Zlý
Podle šéfa dopravní policie Jiřího Zlého, přispěly ke snížení počtu mrtvých tři měsíce v roce, kdy se stalo nejméně tragických nehod, mezi ně patří třeba prosinec.

"Tehdy zahynulo na českých silnicích 36 osob, jež je minus 16. Dalším měsícem s výrazným poklesem je leden, kdy zemřelo 25 lidí, což je minus 14 a květen - 41 usmrcených osob, což je také minus 14."

Naopak nejvíc dopravních nehod šetřili policisté loni v červnu, kdy se jich na silnicích stalo přes 9.600. Nejtragičtějšími měsícem byl srpen, kdy zemřelo při střetech 62 osob. Stoupající počet nehod je podle šéfa dopravní policie způsoben také rostoucím provozem.

Autoškoly: Trestání nezkušených řidičů efekt nepřinese

Foto: archiv Policie ČR
Stát chce přijmout více než 40 opatření, která by měla pomoci snížit počet dopravních nehod. K nejvýznamnějším změnám patří revize trestů za přestupky, vznik programu pro řidiče, kteří přestupky páchají opakovaně. Policie se taky zaměří na riziková místa, kde se nejčastěji bourá.

Ministerstvo dopravy například navrhuje, aby se nezkušení řidiči vybodovali už při nasbírání šesti bodů - oproti dvanácti, které mají k dispozici ostatní řidiči. S tím ale nesouhlasi Ondřej Horázný z Asociace autoškol:

"Není to řešení. Je to stejné, jako kdybychom dětem, které mají pětku a při vyučování nedávají pozor, zakázali se doučovat. Tento způsob je pouhá represe, která z nich rozhodně neudělá dobré řidiče. V žádném případě nebude dosaženo žádaného efektu."

Podle šéfa Besipu Tomáše Neřolda byla velká část nehod s tragickými následky zbytečná. Řada usmrcených nebyla připoutána, v případě cyklistů pak přes 80 procent usmrcených nemělo přilbu.

Zdraží povinné ručení

Petr Jedlička,  foto: archiv České kanceláře pojistitelů
Se stoupajícím počtem nehod, kterých bylo 107 tisíc, se postupně zvyšuje i výše způsobených hmotných škod. Loni je pojišťovny vyčíslily na téměř 7 miliard korun. Řidiči si tak připlatí víc za povinné ručení. Ceny pojistek porostou už třetím rokem v řadě. V průměru se letos zvednou až o osm procent. Ve vyúčtování to znamená stovky korun navíc.

Podle Petra Jedličky z České kanceláře pojistitelů navíc zdražují náhradní díly a taky samotné opravy automobilů:

"Pojišťovny platí stále více peněz za odškodnění jak pro majetkové škody související s opravami vozidel, tak u škod na zdraví, kdy průměrná škoda se meziročně navyšuje opravdu vysokým tempem. Jsou to rekordní hodnoty za celou historii povinného ručení."

Lidé umírají na drahách pokračuje i letos

Foto: archiv Ministerstva dopravy ČR
Lidé loni umírali i na drahách. Tady přišlo o život 247 lidí, o osm procent více. Rovněž letošní rok začal tragicky. Jen za první dva dny nového roku zemřelo pět lidí.

Loni vzrostl také počet srážek na železničních přejezdech. Bylo jich 181, zemřelo při nich 40 lidí. Meziročně to byl nárůst o 11 nehod a sedm obětí. Nejtragičtější nehoda se stala 14. července na železničním přejezdu v Černožicích na Královéhradecku. Při srážce osobního vozu s vlakem tam zemřeli dva dospělí a jejich dvě děti.