Ráda poslouchám moderátory, říká Edita Kudláčová, první Češka, která se dostala na vysoký post v Evropské vysílací unii
Pozice manažerky pro rozhlasovou sekci v Evropské vysílací unii se ujala Edita Kudláčová, která do března pracovala jako šéfproducentka kreativního HUBu v Českém rozhlase.
“Do rozhlasu jsem nastoupila před 12 lety. Asi od svých dvanácti nebo třinácti poslouchám různé zahraniční rozhlasové stanice. Tehdy jsem poslouchala například BBC 6 Music a FM4 by ORF, a tak jsem se naučila anglicky. Po studiích amerikanistiky a holandské literatury jsem přemýšlela, která práce by se mi nejvíc líbila a řekla jsem si, že v rozhlase by mohla být zábava.”
Donedávna jste byla šéfproducentkou kreativního HUBu v Českém rozhlase. V čem přesně Vaše práce spočívala?
“Tým jsme dali dohromady před pěti lety. Jeho úkolem bylo vymýšlet různé inovace a vytvářet tak jakýsi most mezi mezinárodními trendy a Českým rozhlasem. Hlavním cílem bylo ukázat šéfredaktorům a zaměstnancům rozhlasu, co je na nových trendech zajímavé a přínosné."
Během svého působení v rozhlase jste jistě zažila mnoho změn. Která podle Vás byla ta nejvýznamnější?
“Určitě podcasty. Neříkám to jen proto, že tento koncept byl již dlouho součástí poptávky. Nejúžasnější je proces propagace a marketingu podcastů v posledních letech. Před pěti lety, kdy jsme připravovali první podcast, mi všichni říkali, že to je špatný koncept, že podcasty přece nikdo nebude poslouchat. Často a ráda poslouchám hudbu a vždy jsem si myslela, a to je můj soukromý názor, že Spotify jednou nahradí rádio a roli rádia na hudební scéně. Ale sama na sobě vidím, že stále potřebuji někoho, kdo mi dobrou hudbu doporučí. Možná jsem stará a konzervativní, ale ráda pořád poslouchám moderátory, kteří říkají, co je dobré a co ne, a co by se mi tedy mělo líbit. Pro mě je to náznak toho, že rádio tu bude vždy.”
Když se zamyslíte celosvětově, která rozhlasová média podle Vás odvádí dobrou práci? Napadá mě BBC v Británii a NPR ve Spojených státech.
“V Evropě mě v poslední době zaujalo Radio France se svým obsahem pro děti. Díky němu se děti zase vrací k poslechu. Obsah pro malé děti, zahrnující například pohádky na dobrou noc, nebo dokonce meditační podcasty, je opravdu moc hezký, dělají toho vážně hodně. Myslím, že je to od Radia France velmi otevřený a progresivní přístup, a to se mi líbí.
Za zajímavou považuji i práci produkčních týmů CBC v Kanadě a ABC v Austrálii. S lidmi z těchto týmů jsem v kontaktu přes email, neboť jsem měla to štěstí je poznat osobně. Způsob, jakým prezentují nové autory, otevírají diskuze na různá témata a hrají si s nimi, dokazuje, že v tomto oboru odvádí opravdu dobrou práci.“
Povězte nám něco o Vaší nové práci pro European Broadcasting Union. Jste první Češkou, která se dostala na takto vysokou pozici.
„Ano. Myslím, že několik Čechů už tam pracovalo, ale na inženýrských a producentských pozicích. Jsem první Češkou, která má v rámci EBU manažerskou pozici. Je to vzrušující, ale zároveň to beru jako velký závazek. Budu vést rozhlasové vysílání. Nastupuji po Grahamu Dixonovi, který byl šéfredaktorem BBC Radio 3 a následně pracoval pět nebo šest let jako manažer rozhlasového vysílání. Odvedl skvělou práci. Kdyby neodcházel do důchodu, nemyslím si, že bych po něm tuto pozici přebírala. Hodně se zasazoval o to, aby lidé i nadále poslouchali rádio při jízdě autem. I když máte v autě internet, rádio tam stále je, není to jen o Spotify. Chceme otevřít rozsáhlejší diskuzi o on-line podcastových formátech pro veřejnoprávní vysílání a jít tak více naproti digitálnímu prostředí.“
Jaká je praktická stránka dané pracovní příležitosti v této covidové době? Pokud vím, EBU má sídlo v Ženevě.
„S jistotou můžu říct, že minimálně do června nejsou naplánované žádné služební cesty ani konference. Vše bude on-line. Myslím, že mi to pomůže najít si v práci svůj vlastní rytmus. Zároveň to bude složitější v tom, že nebudu mít osobní kontakt s lidmi, kteří jsou jinak rozmístěni po celé Evropě. Od září by se měly znovu začít konat konference a podobné akce a zároveň bychom měli začít znovu cestovat.“