RadioDays Europe: Rozhlasoví profesionálové diskutují v Praze o trendech i budoucnosti rádií
Na třináct set hostů z z evropských i dalších zemí í diskutuje v těchto dnech v Praze o současných trendech i budoucnosti audia prostoru. Česká metropole totiž hostí největší celoevropskou konferenci pro rozhlasovou a audio produkci RadioDays Europe. Ta se pořádá jednou za rok, pokaždé v jiné zemi. Tentokrát si organizátoři vybrali Prahu a za svého hlavního partnera Český rozhlas.
„Vážíme si toho, že Český rozhlas dostal příležitost stát se hlavním spoluorganizátorem prestižní konference Radiodays Europe 2023,“ uvedl generální ředitel Českého rozhlasu René Zavoral. Rozhlas tak má podle něj jedinečnou možnost ukázat světu, že je silným a zajímavým hráčem.
„A to nejenom kvůli naší unikátní pozici na českém mediálním trhu, ale především díky výjimečné stoleté zkušenosti a inspirativním příběhům technologií, inovací či osobností, které se za toto období odehrály. V roce 2023, kdy Český rozhlas slaví významné 100. výročí od zahájení pravidelného vysílání, jsme veřejnoprávním médiem, které trendy vytváří, ne jen následuje,“ dodal Zavoral.
Mezi letošní témata patří strategie pro rádio a podcasting, nová publika, nové příležitosti, audio tvorba pro mladou skupinu, kreativita v audio formátech, budoucnost a umělá inteligence v audio formátech, ale i poslech audia v autě, vysílání reklam a řada dalších.
„Konference vás vybízí k nalezení nového publika a nových příležitostí mezi analogovým a digitálním vysíláním, mezi lineárním a on-demand vysíláním. Musíme přizpůsobit nové technologie, abychom zůstali relevantní,“ prohlásil v úvodním projevu generální ředitel RadioDays Europe Peter Niegel, který všechny v neděli přivítal ve velkém sále Kongresového centra Praha.
Není to umírající médium
Na jeho slova navázal v pondělí také generální ředitel EBU Noel Curren. Podle něj se má rozhlasový průmysl postavil těm, kteří rozhlas vykreslují jako "starší médium".
„Rozhlas je nejrozšířenějším a nejdůvěryhodnějším médiem, stále ho poslouchá 84 procent Evropanů, z toho tři čtvrtiny jsou mladí lidé. Ve světě, kde mladí lidé stále častěji získávají zprávy ze sociálních médií, má rozhlas jedinečnou příležitost přenést mimořádnou důvěru, kterou má, do prostoru sociálních médií... Podcasty mohou nabídnout žurnalistiku založenou na řešeních, která mladé lidi zaujme,“ naznačil v projevu.
„Není to umírající médium... ano, máme dědictví, ale máme také dynamickou budoucnost... můžeme využít naše dědictví v online audio světě," dodal.
Vedoucí Mezinárodního oddělení Českého rozhlasu Zuzana Matějovská připomíná, že je to poprvé, co se RadioDays Europe konají v zemi střední a východní Evropy. Český rozhlas se podle ní na akci připravoval přes osm měsíců.
„Je to obrovská akce s více než 1200 účastníky, 140 spíkry, 62 panelovými diskusemi a 37 stánků vystavovatelů. Většina hostů pochází z Evropy, ale najdou se i řečníci z Austrálie a USA. Cílem konference je propagovat rozhlas a audio jako médium. Účastníci mají rádi svou práci, například rozhlas nebo podcasty - tedy vše, co nabízí i Český rozhlas,“ přibližuje.
Také podle Matějovské hlavní témata konference odráží fakt, že i když rádio je media typ, který slaví sto let, nepatří do starého železa.
„Audiotrh je rostoucí, navíc průzkumy veřejného mínění nám ukazují, že rádio patří mezi nejdůvěryhodnější media typy v porovnání s televizí nebo sociálními sítěmi. Řada lidí si k nám našla cestu prostřednictvím on-demand odposlechů nebo konzumují další služby, které jim nabízíme. Všechna tato témata a řada dalších jsou pokryta v rámci 62 panelových diskusí a bude zajímavé reflektovat naše zkušenosti se zkušenostmi západní Evropy nebo Spojených států amerických,“ naznačuje šéfka mezinárodního oddělení ČRo.
Ukrajinské kolegy podporujeme od začátku
Pořadatelé samozřejmě nezapomínají ani na ukrajinské kolegy. Na konferenci byla podepsána dohoda o spolupráci Českého rozhlasu s ukrajinskou veřejnoprávní vysílací společností UA:PBC. Dohoda mimo jiné umožňuje výměnu pořadů.
„Ukrajinské kolegy Český rozhlas podporuje už od začátku války. Poskytli jsme jim vysílací techniku pro regionální studia, přebíráme jejich vysílání a poskytli jsme jim i obsah v ukrajinštině, například pohádky pro děti. Dohoda o spolupráci proto deklaruje naši ochotu pomáhat jim do budoucna,“ dodává šéfka mezinárodního oddělení Českého rozhlasu.
Zúčastněné strany budou také organizovat reciproční návštěvy svých pracovníků a vzájemně se účastnit festivalů, soutěžních přehlídek a dalších rozhlasových akcí. Člen představenstva UA:PBC Andrij Taranov ocenil, že ukrajinská vysílací společnost měla od Českého rozhlasu od začátku velkou podporu, aby mola zajistit vysílání.
„Český rozhlas je pro nás důležitý partner a doufám, že ukrajinská kultura bude v České republice přítomná, stejně jako bude ta česká více přítomná v následujících letech na Ukrajině," uvedl Andrij Taranov.