Sčítání lidu - propagace církve?
Koncem minulého týdne se objevila informace, že Rada pro rozhlasové a televizní vysílání zakázala spot, který je součástí kampaně katolické církve před sčítáním lidu. Jaká je skutečnost zjišťoval Vilém Faltýnek.
Tak především: předmětem sporu není spot, ale takzvané sponzorské ohlášení, které se od pátku ozývalo před hlášením časomíry Českého rozhlasu Radiožurnálu. Znělo takhle: Mluvčí České biskupské konference Daniel Herman uvedl, že církev chápe ohlášení jako reklamu na sčítání lidu, nikoli reklamu na víru. Mělo občany přesvědčit, aby se nebáli přiznat svoji konfesi. "Spot prošel schvalovacím řízením; pozdější výklad rady nás překvapuje,"řekl dále Daniel Herman. V případě Českého rozhlasu 1 Radiožurnálu má zodpovědnost za vysílaná sponzorská ohlášení jeho ředitel Alexandr Pícha. Pochybnosti prý vyjádřil už v pondělí minulého týdne a obrátil se na firmu Arbo Media, která pro Český rozhlas zajišťuje reklamní vysílání: Mluvčí Rady pro rozhlasové a televizní vysílání Helena Havlíková k tomu řekla: Podle zákona ale není ve vysílání reklama ve prospěch politických stran, ateismu a náboženství možná. "Rada nic nezakazovala. Odpověděla pouze na žádost o odbornou konzultaci," dodala Havlíková. Stejný sponzoring ovšem vysílá také 15 soukromých regionálních rozhlasových stanic. Je mezi nimi i Jihlavské Radio Vysočina. Řekl programový ředitel Radia Vysočina Petr Cetner. Zakázat podobný sponzorský vzkaz v kompetenci rady není. Podle Havlíkové je plnou odpovědností provozovatele, tedy Českého rozhlasu, případně dalších soukromých stanic, co bude vysílat. Rada se může případem zabývat a rozhlasovou stanici maximálně sankcionovat.