Silnice jsou po zimě ve špatném stavu

Foto: MF Dnes, 4.3. 2010

Zima končí, sníh na většině míst slezl a lidi se nestačí divit. Na ulicích se někde povalují odpadky a silnice jsou v katastrofálním stavu. Opravy se odhadují na čtyři miliardy korun.

V novinách se nedávno objevila fotografie silničářů, jak se snaží zaplnit jednu z děr. Poněkud při tom ale zapomněli uklidit sníh a zamést nepořádek. Dá se tedy čekat, že se díra objeví znovu.

Zdroj: MF Dnes,  4.3.2010
"Doufám, že tohle je trošku extrémní příklad s touto fotografií,"

podotknul Pavel Kuchálik z Ústředního automotoklubu a shrnul důvody špatného stavu silnic.

"Za prvé je to ne příliš uspokojivý stav českých silnic. Především se jedná o silnice nižších tříd, to znamená druhé a třetí kategorie. Ve srovnání s vyspělými státy na západ od našich hranic jsou v horším stavu. Za druhé je to průběh letošní extrémní zimy."

Gustáv Slamečka
Ta se na silnicích opravdu podepsala. Nepřetržitě totiž mrzlo několik týdnů. Podle silničářů je teď na českých silnicích mnohem víc nebezpečných děr, než tomu bylo v minulých letech. Vysoká bude i cena oprav, což potvrdil v televizi Prima i ministr dopravy Gustáv Slamečka.

"Máme odhady. Víme, že se pohybujeme kolem čtyř miliard korun. Je to víc, než máme na opravy v rozpočtu. Pokud bychom měli nějakou kritickou situaci, tak to musíme vyřešit. Nemůžeme nechat silnici velmi poškozenou."

Jak píše tisk, u našich sousedů silnice v tak žalostném stavu nejsou. Důvodem je i to, že není dostatek peněz na komplexní opravy a tak se záplatuje a záplatuje. Při stavbě silnic se dřív nepočítalo s tím, že za dvacet či třicet let bude provoz několikanásobně vyšší. Navíc v Česku mohou jezdit těžší kamiony než v okolních státech a někteří šoféři je přetěžují, uvedl Pavel Kuchálik.

Pavel Kuchálik,  foto: www.TipCars.com
"Naštěstí se v tom už děje určitá náprava. Víme, že se pořizují i mobilní váhy, zpřísňují se kontroly. Věříme, že se to projeví."

Peníze se většinou dávají do výstavby silnic. Hlavní komunikace jsou důležité, protože na sebe stahují velkou část dopravy.

"Je nutno říct, že tyto nové silnice a dálnice už jsou velmi kvalitní, srovnatelné se Západem. Bohužel méně prostředků zbývá na opravu staré a mnohdy nevyhovující dopravní infrastruktury. Potom samozřejmě ty největší výmoly a výtluky se opravují s malými finančními možnostmi a to se projevuje na kvalitě."

S opravami silnic se může začít, až se oteplí. Tedy asi na konci března, až teploty vystoupí stabilně nad pět stupňů Celsia. Zima ale nekončí. Meteorologové znovu předpovídají noční teploty kolem 8 stupňů pod nulou.