Škodovka nehodlá opustit svou dominantní pozici
Jak už jsme vás včera informovali, mladoboleslavská automobilka v úterý oslavila výrobu čtyřmiliontého vozu od chvíle, kdy se spojila s koncernem Volkswagen. Při této příležitosti několikrát zaznělo, že navzdory pokračující recesi na trzích si automobilka nevede vůbec špatně a že rozhodně nemusí mít obavy z budoucnosti. S více informacemi se z Mladé Boleslavi vrátil Zdeněk Vališ.
"Myslím si, že ta konkurence nebude až tak dramatická, protože odlišnost jednotlivých výrobků, zejména co se týče velikosti, by měla být dosti markantní. Až nastoupí Peugeot v Trnavě, to by mohlo být pro nás určité ohrožení. Je otázkou, zda v roce 2006 se budou peugeoty prodávat tak dobře, jako se prodávají nyní. Pokud ano, tak se samozřejmě s touto konkurencí budeme muset vypořádat. V zásadě nelze tvrdit, a bylo by nelogické, kdybych tvrdil, že budeme mít do nekonečna na českém trhu 50procentní podíl. Je to prostě jen otázka času, kdy těch deset procent ten či onen nám na trhu vezme. My zase na druhé straně počítáme s tím, že nějaké desetinky, eventuálně procenta získáme na trzích, které jsou pro jiné značky domácí."
Zazněly ale hlasy, že automobilka v relativně nedalekém Kolíně by mohla mladoboleslavskému podniku přetáhnout část kvalifikovaných pracovních sil. Ani v tomto ohledu však Škoda Auto neočekává nějaké problémy. Kulhánek říká, že se to může týkat části specialistů v lakovně. Má prý také signály, že kolínští se pokoušejí přetahovat škodovce lidi z řízení kvality.
"Druhá otázka je, až se rozjedou, kolik budou platit, zda budou platit víc než my nebo stejně jako my. A co se týče vysoce kvalifikovaných pracovních sil tak, pokud vím, v Kolíně nebude ani výroba motorů, ani nástrojárna, ani konstrukce. Takže z tohoto pohledu bych velký problém neviděl."
S dotazem Radia Praha, co se z hlediska konkurence změní pro škodovku po vstupu země do Evropské unie, si Vratislav Kulhánek poradil velmi snadno.
"My už tam vlastně jsme. My 260 tisíc vozů do Evropské unie vyvážíme. Účetnictví máme jak v českém standardu, tak v unijním, účtujeme v eurech, takže pro nás se nic tak dramatického nezmění (smích)."
Jen tak mimochodem, v tisku se objevila informace, že na českých silnicích je stále nejrozšířenějším vozem typ Škoda 120, tedy auto, vyráběné před dvaceti lety.