Sladký zvuk housliček a klarinetů láká tvrdé rockery. Proč?
Snad nejslavnější česká rocková kapela Lucie vyrazila během června na turné s pražským symfonickým orchestrem FOK. Devět megakoncertů přilákalo nečekaně obrovské množství lidí. Jen do plzeňského amfiteátru přišlo na Lucii a FOK více než 12 tisíc diváků. Jak projekt vznikl a kde se vlastně bere zájem rockerů o hudební tělesa hrající vážnou hudbou?
Devět megakoncertů ve sportovních halách v devíti českých městech, hudební a světelná show, tisíce lidí, tuny aparatury, tak takové bylo turné v Česku nejhranější rockové kapely Lucie, která tentokrát nevystoupila jen ve svém klasickém složení bicí, kytara, baskytara, klávesy, nýbrž přizvala na pódia symfonický orchestr FOK. Dirigent Martin Kumžák, který písně pro turné Lucie aranžoval říká, že sehrát rockovou kapelu s hudebníky ze symfonického orchestru není nic jednoduchého.
"Problém může nastat ve způsobu interpretace těch not. Symfoničtí hráči nejsou zvyklí hrát s rytmikou, jsou většinou odkázaní na dirigenta. Zase kapela není zvyklá hrát tak, aby se hýbalo s rytmem. Největší problém vidím v tom, dát obě tělesa dohromady s rytmem."
Co si myslíte o tomto fenoménu - spojování popové nebo rockové hudby s vážnou hudbou?
"Já to mám rád. Už léta to obdivuji. Nejvíce to obdivuji ve filmové hudbě zejména v americké. Dnes je to většinou spojení elektronické hudby a symfonického zvuku. Je to nový způsob života jak pro vážnou hudbu, nechci tvrdit, že je vyčerpaná, ale spousta věcí byla napsána a zahrána, ale je to i nový způsob pro rock a pop. Je to cesta, jak obohatit staré klišé stále se opakující. Vidím v tom svobodnou cestu, jak se vyvíjet dále. Teď jde jen o pojetí. To záleží na jednotlivém člověku, který tuto hudbu dělá."
Zas až tak nový způsob a nová cesta pro pop a rock ani pro vážnou hudbu to není, oponuje skladateli a dirigentovi Martinu Kumžákovi hudební publicista Honza Dědek."Mám dojem, že se tato kombinace rockové nebo popové hudby a klasiky stane v okamžiku, kdy jakoby hudba byla ve slepé uličce, což je něco jiného než v 60. letech. Myslím, že s tím začali Beatles, když vydali desku, která byla na smyčcích celá postavená. To byla cesta dopředu, chtěli něco objevit. Dnes je to naopak krok zpátky, neví se kudy dál. Kapely se k tomu vrací, ale je to dočasný módní boom, jako bylo před pár lety amplack, kdy každá rocková kapela musela svojí desku natočit čistě na akustické kytary. Je to boom a nemyslím, že se to vždy podaří. U Lucie bych to viděl tak půl na půl. Někdy se to povedlo více někdy méně. Je mnohem výhodnější, když kapela skládá písničku s tím, že chce použít smyčce od začátku než zpětně, když se smyčce doplní k většině skladeb."
Domnívá se hudební publicista Honza Dědek z časopisu Reflex. Proč ale skupina Lucie do podobného projektu se symfonickým orchestrem šla? Na to jsem se zeptal lídra kapely, zpěváka a bubeníka Davida Kollera.
"Tak my jsme do toho šli s tím, že bychom takový koncert rádi udělali. To, že jsme hráli v Opeře a ve Slovenském národním divadle byla souhra okolností. Manager tyto hudební stánky sehnal a zařídil. Stejně tak bychom hráli ve velkém klubu nebo ve velké Lucerně, protože se nám to chtělo udělat hodně let, ale z různých důvodů jsme to odkládali. Teď to má pel vážné hudby, tenkrát to bylo se smyčcovým orchestrem a se sólisty - ať to byl pan Svěcený, Luboš Malina, Luboš Novotný z Druhé trávy od Roberta Křesťana, Lenka Dusilová nebo Bambini di Praga. Bylo to podporování kapely, toho hraní v aranžmá, v jakém to je normálně. Protože se nám ten koncert v Opeře líbil a také jsme ho vydali, pokračujeme dál. Teď jde o to, aby se ty věci odehrávaly jinak. Nebudou tam žádní sólisté. Orchestry budou hrát proti sobě nebo spolu. Jmenuje se to z~italského názvosloví concerto grosso, což znamená, že dva subjekty na pódiu se v tom dobrém slova smyslu snaží přehrát."
Jak se vám hraje s muzikanty, kteří jsou zvyklí na úplně jinou hudbu než vy?
"Mám rád, když je muzika hodně dynamická, má dobrou melodii. Když je dobrá rytmika. Je mi vlastně jedno, jestli lidé hrají na smyčcové strunné nástroje nebo na dechové, záleží na tom, jestli je ta hudba dobrá a dobře zahraná."
Není jednoduché jako zpěvák vystoupit s celým symfonickým orchestrem.
"Nemám žádnou operní průpravu. Hlas jsem si nikdy neškolil, abych mohl zpívat na takových pódiích jako operní sólista, nikdy jsem o tom ani neuvažoval. Sice jsem zpíval jako dítě šest let v Bambini di Praga, ale to je ještě jiný způsob. Svůj hlas používám jako hudební nástroj."
Říká zpěvák a bubeník kapely Lucie David Koller. Skupina Lucie na koncertech hraje s FOK 20 písní v rockově-klasické podobě. Symfonický orchestr vystupuje v pětasedmdesátičlenném obsazení s doprovodným sborem Bambini di Praga pod taktovkou Martina Kumžáka, který je také autorem všech aranžmá písní. Zájem o rockovou hudbu doprovázenou orchestrem je i přesto, že se nejedná o nic tak nového, obrovský. Deska Lucie v Opeře se dostala na třetí pozici české hitparády nejprodávanějších CD.