Soutěž Czech Press Photo si připomněla 15 let, Cenu diváků za r. 2009 získal snímek Paroubkovy rybičky
Na Staroměstské radnici v Praze byla tento čtvrtek předána Cena diváků prestižní fotografické soutěže Czech Press Photo. Vítězem divácké ankety se stal snímek Jana Zátorského z Mladé fronty Dnes nazvaný Paroubkovy rybičky. Fotografie zachycuje předsedu ČSSD před akváriem, v němž všechny rybičky uplavaly na opačnou stranu. Samotná soutěž při té příležitosti oslavila své 15. výročí. Od začátku za ní stojí historička a teoretička fotografie Daniela Mrázková. Milena Štráfeldová se jí zeptala na dosavadních 15. ročníků:
"Bylo to velmi zajímavé, protože jsme začínali v době, kdy vlastně česká novinářská fotografie vstupovala do úplně nového prostředí, do nových podmínek. Zatímco předtím jedinou fotožurnalistickou fotografií, kde byli fotografové úplně volní a svobodní, byla oblast sportu, tak v těch ryze novinářských kategoriích, jako je aktualita nebo reportáž, to spíš byla propaganda. V té době jsme za sebou měli pětiletí, kdy fotografové mohli vyjíždět, svobodně fotografovat a publikovat to, co cítili a co chtěli. Takže postupně se /tyto kategorie/ naplňovaly a dnes to jsou vůbec nejbohatší kategorie. Nejvíce obsazené a nejtíže se v nich soutěží."
Je tu nějaká analogie s World Press Photo?
"Je, zaprvé jsme do této soutěže vstupovali už s kategorizací podle World Press Photo, a máme každý rok mezinárodní porotu. V tom prvním roce jsme měli pouze domácí porotu, a to prostě nešlo. Všichni znali každého a samozřejmě si prosazovali své koně. Takže už od druhého ročníku máme mezinárodní, velmi prestižní porotu, a čím dál víc je vidět, že ti mezinárodní porotci jsou až v údivu, jaká kvalita té naší fotografické soutěže je."Mezi oceněnými fotografiemi se objevuje stále několik stejných jmen. Můžete zmínit alespoň některá?
"Určitě. Ta jména se hodně mění. Vždy několik let jakoby několik jmen figuruje na prvních místech. Potom jsou trošku obměněna, jsou to další jména, tak jak generace dorůstají. V těch prvních letech bych ale rozhodně jmenovala Jana Šibíka, Michala Novotného. V dalších, kdy už vstupovali do soutěží i studenti fotografických škol, se začala objevovat jména jako Štěpánka Stein, Samer Issa, Matěj Třešňák a další. Já se vlastně strašně bojím jmenovat, protože těch jmen úžasných fotografů je hodně. Zapomněla jsem jmenovat třeba Karla Cudlína. Je jich opravdu moc. A myslím, že ta soutěž svědčí jedné velmi důležité věci, a to je konfrontace. Že starší generace se může konfrontovat s tou mladší a dorůstající, a generačně stejní fotografové konfrontují svoje práce. Myslím si, že je to dobrá věc právě z důvodů konfrontačních."