Stát chce chránit zákazníky před nepoctivými obchodními řetězci

Posledních několik měsíců snad neuplyne týden, aby se neobjevila informace o závadných potravinách a nejrůznějších "kouzlech" s trvanlivostí potravin. V drtivé většině případů k takovým praktikám přistupují velké obchodní řetězce. Státním orgánů ušla trpělivost a připravují přísná opatření? Jaká? To se dozvíte v následující rubrice.

Julius Meinl v Českých Budějovicích: do prodeje vraceli prošlé uzeniny a sýry určené k likvidaci, Hypernova v Jindřichově Hradci: prodejnu zamořily myši, musela být uzavřena a vyčištěna, opět Hypernova, tentokrát v Nových Butovicích: zaměstnanci upozornili na manipulaci s datem trvanlivosti u masa, Kaufland, České Budějovice: sýr niva prodávali s přelepeným datem spotřeby. To je výčet jen několika nejkřiklavějších případů.

Obchodní řetězce mají letos na podzim za sebou šňůru skandálů. Začala v září v jindřichohradecké Hypernově, kterou inspektoři zavřeli, protože tam našli živé i mrtvé myši a trus. Pár dnů nato vypukla aféra s přebalováním prošlých potravin v prodejně Julius Meinl v Českých Budějovicích. V úseku lahůdek odkrajovali plesnivé části zkažených sýrů a salámů, omývali je v octu a oleji a dávali zpět do prodeje. V budějovickém Meinlu se tímto způsobem recyklovaly zkažené potraviny i z dalších obchodů řetězce.

Ministr průmyslu a obchodu Milan Urban,  foto: Zdeněk Vališ
Vládní úřady pohrozily obchodům tvrdými tresty za šizení zákazníků. Pokračuje ministr průmyslu a obchodu Milan Urban.

"Budeme postupovat společně, silně, koordinovaně a rozhodně. Použijeme veškeré síly, kterou má stát k dispozici, abychom přinutili řetězce chovat se k českým zákazníkům seriozně. V současné době je nejvyšší pokuta 1-3 miliony korun, je to málo. Giganti jako jsou řetězce to nepocítí a nehraje tato suma preventivní roli."

Inspekční úřady objevily v obchodech stovky prohřešků. Tresty se ale míjejí účinkem. Ministr Urban navrhuje tvrdá opatření.

"Chceme zvýšit pokuty až na 40-50 milionů korun. Chceme, aby toto opatření platilo od nového roku. Dále hledáme způsob, jak dopravit k zákazníkům informace o tom, kde a co se stalo. Tak aby byl zákazník informován a mohl se podle toho zachovat. Největší trest bude ten, že u obchodníků, kteří nedodržují pravidla nebudou lidé nakupovat."

Sdružení obrany spotřebitelů, což je občanská aktivita, tento návrh vítá. Ročně se na sdružení obrací asi 15 000 lidí s podněty a žádostí o radu. V poslední době se týkají stále více právě nekvalitního zboží ve velkých obchodních řetězcích. Pokračuje Ivana Picková.

"Většina norem je v Česku stejná jako v zemích EU. Je ale otázka, jak se zahraniční řetězce u nás chovají. Samozřejmě, že se leccos děje i v jiných zemích, ale pokud je u nás pokuta milion korun, pro obchodní řetězec neznamená nic."

Také Státní zemědělská a potravinářská inspekce se zaměřila na kontroly kvality potravin v obchodních řetězcích. Od začátku roku provedla přes 4500 kontrol. Pochybení bylo zjištěno v každé druhé prodejně. Na začátku příštího roku by navíc v každém větším městě mělo být otevřeno informační středisko pro spotřebitele, celkem jich bude rovná stovka.