Stávka učitelů očima komentátora

foto: ČTK

Byla stávka učitelů v Česku morální a oprávněná? To je téma dnešní rubriky Česko v komentáři. S komentátorem deníku Právo Jiřím Hanákem si o tom povídal Josef Kubeczka.

foto: ČTK
Prvního září děti v Česku nenastoupily do škol - učitelé stávkovali za vyšší mzdy. Zdá se Vám přípustné, aby si pedagogové, tedy ti, kteří mají vychovávat, brali ve svém protestu děti jako rukojmí?

"Já bych začal trošku šířeji. Na pochvách kozáckých šavlí byly nápisy: Bez příčiny netas a bez slávy nezasunuj. Já mám dojem, že čeští kantoři tasili stávkovou zbraň bez příčiny a zasunuli bez slávy. Ne, že by neměli dost důvodů ke stávce. Český kantor je od roku 1918 podceňovaný, obelhávaný, špatně placený, neustále se mu slibuje a falešně se mu slibuje. V srpnu však ministerstvo školství učinilo, co mohlo, aby stávku oddálilo, vyškrábalo kdejaký halíř, který mohlo postrádat, a dalo to učitelům. Důvod tady tedy nebyl. A že zasunuli bez slávy je bohužel fakt, poněvadž jediný výsledek této stávky bylo, že naštvali prvňáčky, kterým sebrali svátek prvního září a nevybojovali vůbec nic. Myslím, že by bylo lepší, kdyby kantoři využili času, seznámili veřejnost s problémy svého resortu, s problémy svého oceňování, protože, jak se ukázalo, nepatrná část veřejnosti tuto stávku podporovala. Kdyby si takto připravili veřejnost a stávkovali třeba příští rok na jaře, a dlouho, a tvrdě, možná, že by si něco vydobyli. V každém případě bych však byl se stávkou kantorů velmi opatrný, protože, ať tak nebo tak, opravdu si berou děti jako rukojmí a to se nedělá."

foto: ČTK
Zkusme se zamyslet nad morálním hlediskem stávky učitelů. Nekroutí si pedagogové bič sami na sebe? Vždyť stejným způsobem mohou reagovat jejich svěřenci v případě, že se jim nebudou líbit některé postupy učitelů při výuce. A na druhé straně - je morální, že je pedagogická obec tak hanebně nízko finančně ohodnocena?

"Není morální a je tak hanebně nízko ohodnocená, protože opravdu jsou učitelé u nás už 85 let lesk a bída, statut kantora je neobyčejně nízký. Teď přišlo ještě něco zcela nečekaného, že například mnoho škol na prázdniny učitele prostě propouští ze zaměstnání a ti jsou dva měsíce bez práce. Musí pak prodávat někde ve stáncích, kde je vidí jejich žáci a rodiče. Je to velmi dehonestující, potupné a neslýchané. Proto myslím, že je nejvyšší čas, aby se učitelé ozývali, ale, jak jsem už říkal, musí to dělat velmi opatrně a po velkém rozmyslu."

Shodli jsme se na tom, že platy učitelů jsou hanebně nízké. Jak ale chápat jeden ze základních důvodů stávky, tedy fakt, že vláda zvažuje krácení nebo úplné zrušení tzv. 13. a 14. platů. Za co jsou ony platy? Copak máme v roce třináct či čtrnáct měsíců?

"Já jsem zásadně proti jakýmkoliv 13. a 14. platům, protože pokud jsou peníze na mzdy, mají být rozpuštěny v normálních platech a ne v nějakých zvláštních přídavcích, které lze podle uvážení zrušit nebo naopak nezrušit. Je to hanebné z obou stran. A kromě toho, jak k tomu přijdou jiní zaměstnanci, jejich rok má pouze dvanáct měsíců a ne čtrnáct? Volání po 13. a 14. platech je tedy nemravné."

foto: ČTK
Vládní reforma veřejných financí má za cíl redukci růstu obrovského rozpočtového schodku. Je stále otázkou, zda její návrh projde Parlamentem. Pokud však projde, peněz nebude v žádném vládním resortu nazbyt. Jak tedy vyřešit věčné dilema o vlkovi a koze, aby se jeden nažral a druhý zůstal celý? Jinými slovy, kde vzít peníze na dofinancování učitelského stavu?

"Já bych jeden námět měl okamžitě. Vláda přidala policistům šest nebo sedm tisíc korun měsíčně. Ne, že by si to také policisté nezasluhovali, ale pokud je málo peněz, mohlo být řešením, že by jim přidala jenom tři tisíce a zbytek by nechala například učitelům."

Myslíte si, že vláda dostojí svému slibu, když považuje vzdělání za jednu ze svých priorit, a dofinancuje tento resort?

"To je veliká otázka. Já mám dojem, že učitelé už tomu moc nevěří. Proto jsou ty stávkové choutky, ale to by také nebylo trvalé řešení vyhrožovat stávkou a stávkovat. Já myslím, že učitelé musí postupovat právě přes sdělovací prostředky a širokou veřejnost, aby se důstojnost odměny učitelů chápala všeobecně jako samozřejmost a nutnost. Jedině tak budou mít větši naději a nebudou vydáni na milost a nemilost ministrovi školství."

Své názory na stávku učitelů prezentoval pro Radio Praha komentátor deníku Právo Jiří Hanák.