Stávka železničářů v Rakousku rozčiluje Čechy

Stávka rakouských železničářů začíná v ČR komplikovat vedle železniční dopravy i situaci některých podniků, foto: ČTK

Stávka rakouských železničářů začíná v České republice komplikovat vedle železniční dopravy i situaci některých podniků. České dráhy budou na rakouské straně vzniklé škody vymáhat. České podniky, které ke svému podnikatelskému záměru využívají železnici, se chystají k podobnému kroku. Jak velké peníze hodlají Češi po Rakušanech vymáhat?

Stávka rakouských železničářů začíná v ČR komplikovat vedle železniční dopravy i situaci některých podniků,  foto: ČTK
Češi, kteří se vrací domů ze zahraničí musí volit mnohdy mnohonásobně dražší cestu vlakem například z Itálie přes Švýcarsko, Německo, nebo přes Slovinsko a Maďarsko. České dráhy pro naše občany v zahraničí nemají jinou zprávu než, zkuste jiný druh dopravy, nebo si připravte větší obnos peněz. Sami České dráhy mají v tuto chvíli vysoké finanční ztráty. Kolik? To však neprozradily.

"V České republice v tuto chvíli stojí zhruba 47 nákladních vlaků a pro některé naše partnery nemáme prázdné vozy, které uvízly v Rakousku. Vznikly nějaké škody a vyšší náklady pro České dráhy, proto vstoupíme s rakouskými dráhami do jednání a budeme žádat náhradu škody nebo kompenzace u zvýšených nákladů."

Stávka rakouských železničářů začíná v ČR komplikovat vedle železniční dopravy i situaci některých podniků,  foto: ČTK
Tvrdí mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Rakouská stávka působí problémy nejen cestujícím, ale i českým podnikům, zvláště pak největší domácí černouhelné firmě OKD, která právě v těchto zimních měsících transportuje po železnici největší množství uhlí. Podnik nemůže vypravovat vlaky s koksovatelným uhlím do Lince pro svého klíčového zahraničního odběratele Voest Alpine. Mluvčí OKD Radek Chalupa škody neupřesnil, podotkl však, že podnik bude požadovat náhradu škody.

"Co se týká nějakých škod, v tuto chvíli bych nechtěl situaci nějak kvantifikovat. My situaci samozřejmě monitorujeme. Když se ptáte na náhradu škod, tak se budeme řídit přesně v duchu uzavřených smluv. A jelikož jsou obchodní smlouvy důvěrné, tak nebudeme tuto záležitost nějak komentovat."

Do potíží by se brzy mohly dostat i další české firmy. Nejvíce záleží na délce trvání stávky. O ní rakouští železničáři zatím jednají. Původně rakouští odboráři naznačovali, že vlakovou dopravu obnoví už v pátek. Pak ale kritizovali postup vedení rakouských drah, které ovšem pohrozilo stávkujícím pracovníkům propuštěním ze zaměstnání. To by mohlo stávku prodloužit.