V Českém Krumlově opět září Zlatý kočár. A to v původní podobě z roku 1638
Patří mezi nejpozoruhodnější exponáty zámku v Českém Krumlově. Zlatý kočár, který byl vyrobený v Římě v 17. století, se vrací do své původní podoby. Podle odborníků jde o nejstarší dochovaný vůz tohoto typu.
Kočár nechal vyrobit v roce 1638 kníže Jan Antonín I. z Eggenbergu pro svou diplomatickou misi u tehdejšího papeže Urbana VIII., při které jel oznámit zvolení nového římského císaře Ferdinanda III. Šlechtic se role vyslance k papeži zhostil s takovou okázalostí a slávou, jakou Řím nikdy předtím ani potom nezažil. Kníže i celý doprovodný průvod měli šaty z černého sametu zdobené zlatými vzory.
„Kočár, který byl tažen šestispřežím, byl zhotoven z ořechového dřeva a pokryt plátky pravého zlata, železné části konstrukce byly potaženy zlaceným stříbrem. Vůz byl vyčalouněn černým sametem se zlatými výšivkami. Ozdobná nebesa pak krášlilo šest zlatem vyšívaných věnců a v jeho středu byl umístěn velký zlatý věnec. Ve voze stály čtyři čalouněné židle, potažené černým, zlatem vyšívaným sametem,“ dočtete se na webu českokrumlovského zámku.
Během uplynulých staletí byl ale vůz opakovaně rozebrán a tak se část bohatého vybavení poztrácela. Kočár přišel i o svou textilní výbavu – ta byla použita na zhotovení závěsů k postelím na zámku Eggenberg ve Štýrsku. Díky bádání a nově objeveným historickým fotografiím kočáru, na kterých byly ještě patrné závěsy, se ale památkářům nyní podařilo textilie obnovit.
„Tím prvním impulzem bylo setkání s inventáři, které nám jasně vypovídaly o tom, že ten kočár byl mnohem bohatěji vyšňořený, v době kdy s ním jel Jan Antoním z Eggenbergu k papeži,“ přiblížila Českému rozhlasu Kateřina Cichrová z Národního památkového ústavu v Českých Budějovicích.
Návštěvníci zámku teď podle ní uvidí kompletní set textilií jako v roce 1638. Nové materiály jsou totiž těžko rozlišitelné od někdejších originálů.
Látku s historickým vzorem z hedvábného černého sametu, u které našli památkáři inspiraci u originální textilie ze zámku Kratochvíle, utkala firma Hedva Český Brokát. Je na ní motiv granátového jablka, který byl oblíbený v 17. století. Další textilní doplňky dodala španělská firma, která se výrobou dekorací dlouhodobě zabývá. Nové látky pro vůz pak zhotovila českobudějovická švadlena Jaroslava Nováčková. Všechny malé ozdoby zvané porty šila ručně.
Zapomenuté v depozitáři
Na vůz se vrátily i dřevěné ozdoby a některé řezby, které kdysi odpadly a léta ležely zapomenuté v zámeckých depozitářích. Nyní prošly konzervováním v zámecké dílně.
„Na fotografiích jsme objevili například vázy v rozích na střeše kočáru. A věděli jsme, že přesně tyhle vázy máme v jednom polozapomenutém depozitáři bez popisu. Když jsme je vytáhli a dali na střechu, tak jsme zjistili, že tam přesně sedí,“ popsala správkyně depozitáře Kateřina Hlavničková.
V příští sezoně chtějí památkáři v restaurování kočáru pokračovat. Plánují doplnit hedvábný eggenberský erb na novou draperii u dvířek. Podle kastelána Pavla Slavka je kočár jedním z nejcennějších exponátů na zámku. V Evropě je dochovaných zhruba pět kusů.