V Národním divadle v Praze byly uděleny divadelní Thálie
Od roku 1993 už podesáté byly předávány v historické budově pražského Národního divadla Ceny Thálie. Oborová ocenění za mimořádné jevištní výkony uděluje Herecká asociace každoročně v předvečer největšího svátku mezinárodní divadelní komunity - Světového dne divadla, založeného v roce 1961, tradičně připadajícího na 27. březen.
Předáno bylo celkem třináct cen. Dvě z osmi - za mimořádné ženské a mužské výkony podané v roce 2002 v činoherním, operním, muzikálovém a baletním žánru - zůstávají v Praze, šest jich putovalo do Brna.
Tři Thálie byly uděleny za celoživotní mistrovství: V oboru činohra - Věře Tichánkové, která stála před více než půl stoletím u zrodu divadla v Libni a zůstala mu věrna po celý umělecký život, v oboru opera - sopranistce Ludmile Dvořákové, jejíž kariéra se po třech počátečních sezónách v pražské Národním divadle odvíjela převážně mimo vlast; do roku 1985 byla sólistkou Státní opery Berlín, dvacet let hostovala ve Vídni a Mnichově, a než se v roce 1989 vystoupením se stuttgartskou operou s jevištěm natrvalo rozloučila, účinkovala také šestkrát na wagnerovských slavnostech v Bayreuthu a tři roky v Metropolitní opeře v New Yorku. Prestižní cenu - za celoživotní mistrovství v baletním oboru - porota udělila Vlastě Pavelcové. Tato umělkyně do poloviny sedmdesátých let zasvětila tři desetiletí Státnímu divadlu v Ostravě, kde od roku 1946 nastudovala hlavní role v téměř sedmi desítkách baletních představení. Technicky vyzrálá, klasická i moderní balerína oduševnělého, žensky přitažlivého zjevu, hostovala též v Itálii, Německu, Rakousku, Polsku a bývalém Sovětském svazu.
Zvláštní cenu kolegia pro udělování Thálií obdržel jedenaosmdesátiletý divadelník Jaromír Pleskot, doposud pohostinsky režírující v Mladé Boleslavi. Začínal jako herec v Divadle Vlasty Buriana a v polovině 40. let byl u kolébky pražského divadelního studia DISK. V éře Jiřího Frejky působil na Vinohradech, začátkem 50. let v Olomouci, a pak - až do roku 1988 - plných dvaatřicet let spolupracoval s českou první scénou. Celkem nastudoval 118 inscenací.
S Thálií bylo pamatováno i na mladého umělce do 33 let v činoherním oboru. Za výrazné výkony dostal Cenu prezidia Herecké asociace herec a režisér Ondřej Sokol, člen Činoherního klubu, nedávno vyhlášený v anketě časopisu "Svět a divadlo" o Radokovy ceny "Talentem roku".
Jak jsem se zmínila, dvě Thálie udělené v hlavních kategoriích, získali pražští umělci. V činoherním oboru za mimořádný jevištní výkon v mužské roli byl takto poctěn za ztvárnění náročné postavy Howarda Katze ve stejnojmenné Marberově hře na vinohradské scéně Martin Stropnický, který se loni na podzim k divadlu vrátil z diplomatických služeb. Jeho cena byla pro mnohé i pro něj samotného velkým překvapením, neboť se všeobecně předpokládalo, že po nedávném úspěchu Jany Třísky, který získal za svého "Krále Leara", provedeného v rámci Letních shakespearovských slavností na Pražském hradě Cenu Alfréda Radoka i Divadelních novin, poputuje také tato Thálie za oceán. Martin Stropnický se netajil svou radostí..."Že jsem tomu věnoval poměrně hodně, vůbec nebylo jisté, jak to dopadne, cítím se samozřejmě velmi příjemně, nepopírám."
Za mimořádný ženský jevištní výkon ve stejné kategorii získala už svou druhou Thálii členka činohry pražského Národního divadla Taťjana Medvecká, která v Dejvickém divadle vystupuje v Nilinově melodramatu "Poprvé vdaná". O rozhodnutí poroty se dozvěděla uprostřed práce ve Stavovském divadle, kde ten večer hrála. A jak tuto skutečnost přijala..?"Pro mě bylo velké vyznamenání už jenom to, že jsem se dostala do těch nominací, no, a takže jsem s tím vlastně ani moc nepočítala, tudíž jsem měla o to větší radost,"
Operní Thálii za mužský výkon obdržel za roli Franka v díle Ericha Wolfganga Korngolda "Mrtvé město" pěvec Pavel Kamas z Janáčkovy opery Národního divadla v Brně. Za strhující ženský výkon v typově vyhraněné dvojroli Marie - Marietty v téže inscenaci Thálii dostala pěvkyně českého původu, žijící v Rakousku, kam se koncem osmdesátých let provdala, Regina Renzová-Jürgens...
"Proto, že jsem se v Brně narodila, mi to Národní divadlo v Brně umožnilo. Vzpomněli si, pozvali mne nejdříve na záskok do 'Dona Carlose', a za dva roky na to mi pan Šimerda, který byl tehdy operním šéfem, nabídl tuto roli. Jinak jsem stálým hostem vídeňské Volks Opery už od roku 1997, zpívala jsem tam například Elvíru v 'Donu Giovannim', potom také klasické operety - 'Veselou vdovu' nebo 'Čardášovou princeznu', a v 'Cikánském baronovi' Saffi. S 'Čardášovou princeznou' a s 'Veselou vdovou' jsem byla i na japonském turné, a do Japonska jezdím pravidelně také se Symfonickým orchestrem vídeňské Volks Opery - zrovna chystáme už sedmé turné."
Na otázku, co pro ni Cena Thálie znamená, Regina Renzová-Jürgens odpověděla...
"No, určitě daleko víc, než pro jiné umělce. Pro mě to znamená, že jsem stála zase na prknech Národního divadla, a že jsem měla obrovskou, čestnou příležitost vrátit se do vlasti."
V muzikálovém žánru byli za loňské vynikající výsledky odměněni Jiří Horký z Národního divadla v Brně za nastudování titulní úlohy v "Muži z kraje La Mancha" a jeho kolegyně Daniela Šinkorová, která cenu získala s přihlédnutím poroty i k jejímu výkonu v muzikálu pražského Hudebního divadla Karlín "Chicago". O roli, která jí vynesla Thálii, a o svém pocitu z tohoto ocenění, slovenská zpěvačka řekla...
"Je to role Zuzanky v muzikálu 'Kristián', který se hraje v Národním divadle v Brně. Je známá z filmu 'Kristián', v němž ji vedle Oldřicha Nového hrála Adina Mandlová; se mnou hrál na premiéře Lumír Olšovský. Pocit mám, že jsem mezi těmi slavnými lidmi - herci, tanečníky, a těmi slavnými pěvci, jako ta holka z Nitry, ze Slovenska, úplně vyděšená; ale je to krásné."
Poslední, Tháliemi oceňovanou kategorií, byl balet. Cenu za ženský výkon v roli carevny Anastázie v inscenaci "Ivan Hrozný" Národního divadla v Brně dostala - popáté nominovaná - Hana Litterová. Za mužský výkon v titulní úloze v témže baletu byl odměněn její umělecký partner Alexander Katsapov...
"Mám velkou radost, protože pro mně, jako pro cizince, je to velmi vzácné. A nastudovat Ivana Hrozného, bylo pro mě velmi obtížné, protože ve stejné době jsem se připravoval a měl premiéru i v pražském Národním divadle. Už šest let jsem sólistou baletu Národního divadla v Praze, v Brně jsem začal hostovat před rokem. Teď jsem tam dělal 'Labutí jezero', a v květnu, devátého, bude velký baletní koncert mezinárodní,"
svěřil se i se svým nejbližším pracovním programem čerstvý laureát prestižní Ceny Thálie za rok 2002 v oboru balet Alexander Katsapov.