Ve škole se bude učit finanční gramotnost

Střední školy a gymnázia budou učit nový předmět - finanční gramotnost. Cílem je naučit studenty zacházet s penězi a bezhlavě si nebrat půjčky, které pak nebudou moci splatit.

Reklamy na půjčky se na nás jen hrnou. Přesvědčují nás taky o tom, že právě tohle zboží musíme získat a jde to na půjčku bez poplatku a bez ručitele. Podle Českého statistického úřadu činil nárůst zadluženosti českých domácností v letech 1995 až 2005 téměř 800 procent. Znalost rizika půjček je stále relativně nízká. Řada rodin není schopná dluhy splácet, hrozí, že začnou vytloukat klín klínem a dostanou se do dluhové spirály. Jak jsou na tom s finanční gramotností čeští studenti, to je otázka pro Evu Grmelovou z Národního ústavu odborného vzdělávání.

"Záleží především na výchově každého žáka v jeho rodině, protože odtud si žáci berou návyky, jakým způsobem je možné se chovat, jakým způsobem by mohli jednat například při vybírání konkrétního typu půjčky."

Jak bude taková vyučovací hodina vypadat?

"My se domníváme, že v rámci vyučování budou využívány především takzvané aktivizující metody, jako je třeba simulační výuka. Záleží na konkrétních učitelích, jakým způsobem tu problematiku uchopí ve svých hodinách."

Do jaké hloubky půjde tento vyučovací předmět?

"Jsou vydány tzv. standardy finanční gramotnosti, kde je naznačen závazný obsah toho, co by žáci měli umět a znát."

Studenti by tak měli například vědět k čemu je dobrý leasing, co je to úvěr, jaké jsou jeho druhy, jaký je rozdíl mezi hotovostní a bezhotovostní platbou, co je to inflace. A nejen to, o půjčkách by měli znát i to, co jim reklama neřekne. Například podle průzkumu agentury STEM/MARK přiznala v roce 2007 téměř třetina lidí, že jí úroveň znalostí brání ve využívání finančních produktů.

"Je ohrožena především mladá populace, která se obvykle nebojí riskovat. Školní výuka se doposud systematicky této výuce nevěnovala, protože na trhu nebyly učebnice a učební pomůcky."

To se v současné době snaží napravit Národní ústav odborného vzdělávání včetně ministerstva školství a vydává přírůčku pro učitele. Ta jim napoví, jak má výuka vypadat, jak studenty připravit na samostatné hospodaření s penězi, a to je i cílem celého předmětu.