Vest Pocket Revue, jedna z nejslavnějších premiér
Když si česká veřejnost loni a předloni připomínala výročí narození tvůrců Osvobozeného divadla, Jiřího Voskovce, Jana Wericha a Jaroslava Ježka, byla často zmiňována i Vest Pocket revue jako prapočátek oslnivé kapitoly tohoto předválečného divadla. Ve čtvrtek 19. dubna je tomu právě 80 let, kdy 22letí studenti uvedli svou první komickou dadaistickou revui. Připomínají si ji i dnešní divadelníci.
Málokterá divadelní premiéra v dějinách českého divadla je dodnes připomínána a slavena.
Voskovec a Werich pro pobavení bývalých žáků lycea v Dijonu uvedli 19. dubna 1927 dadaistickou bláznivou revui, jejímiž hlavními hrdiny jsou Publius Ruka a Sempronius Houska. Blažej Jossek, fotograf, který sbírá fotografie rozzuřených lidí, shání do své sbírky fotografii nadutého spisovatele a známého flegmatika jménem Kvido Marie de la Camera von Obscura. Aby Jossek fotografii získal, požádá pány Ruku a Housku, aby mu Kvida náležitě rozezlili. Kvido však mezitím nic netušící odjíždí na cestu kolem světa a tři hrdinové ho následují.
Jak říká keramik Pravoslav Rada, předsedou Umělecké besedy byl v roce 1927 jeho otec: "Vlastimil Rada, akademický malíř a předseda Umělecké besedy. Tím pádem se spolupodílel na tom, že se Voskovci a Werichovi pronajalo to divadlo, které patřilo Umělecké besedě. Měly ho pronajaté různé spolky a ty tam zase pustily Voskovce a Wericha."
Pražské divadlo Na prádle (dřívější Umělecká beseda) oslaví počátek společných divadelních aktivit Voskovce a Wericha v pátek. Na večeru se bude podílet divadlo Apropo s vlastní současnou parafrází hry Voskovce a Wericha "Zpráva o té revue":
"Skutečně je to moderní verze staré formy, ve smyslu moderních témat, moderní muziky, moderního textu, moderního humoru a skutečně všichni, tak zhruba od 15 let až skoro do mrtva se v tom uvidí, protože je v tom politická satira, jsou v tom úředníci, je v tom i reality show..."říká autor hudby Marek Popp.
Naopak sdružení Werichovci, které na oslavě spolupracuje, se před časem pokusilo rekonstruovat původní hudbu. Ze hry "Vest Pocket Revue" se na gramodesce zachoval pouze jediný dialog Voskovce s Werichem, a to anekdota Dobrodružství bílého slona. Protože v té době ještě Voskovec a Werich neměli svého skladatele, vypůjčovali si nápěvy z dobových šlágrů. Proto nebyly ani později nahrány na desky a jejich původ komici nikde neuváděli. V průběhu let byly melodie z vestpocketky zcela zapomenuty. Jejich rekonstrukce se zdařila až Danielu Dobiášovi. Nejtěžsí prý bylo najít noty k písni s rozšířeným názvem Für dich: "To byl vídeňský operetní autor a oni ho zesměšňovali. Na tu melodii si vymysleli slogan Líbuueej mě na ústa. Tak vidíte, že to byla klukovská legrace. Málokdo dneska ví, že tenkrát byl obrovský hit Ej, uchněm, to si otextovali jako Je po bouři. Nebo dokonce si otextovali jednu árii z Bizetovy Carmen."
Původně plánované jedno spíše studentské představení mělo přes dvě stě repríz a zahájilo dlouhou spolupráci autorsko-interpretační dvojice V+W pod hlavičkou Osvobozeného divadla.
"Oni tam ukázali, co později rozvinuli, tzn. zcivilnění divadla, že dokážou dělat divadlo, které oslovuje normálního člověka tím, co je okolo něho, a to potom rozvinuli v Osvobozeném divadle," dodává Daniel Dobiáš.
Vzpomínku Jana Wericha na vznik Vest Pocket Revue si budete moct poslechnout o víkendu v rubrice kalendárium.