Viklický jako Janáček jazzu na nové japonské desce
Emil Viklický je klíčovou osobností současného českého jazzu. Svou tvorbou insirovanou moravským folklórem se dokázal prosadit i u světových vydavatelství. Naposledy upoutal pozornost albem Sinfonietta, jejíž podtitul The Janaček of Jazz upozorňuje zahraniční publikum na Viklického kompoziční i hráčské umění. Emila Viklického jsme pozvali k mikrofonu, aby vysvětlil genezi této desky.
"Na desce Moravské drahokamy, kterou vydal Cube-Metier, tam je Bittová, Mráz a Laco Tropp."
"Já na desce Sinfonietta hraju od Janáčka ještě V mlhách, árii z opery Jenúfa Děkuji ti, Laco, konec druhého jednání a přidali jsme tedy i Sinfoniettu. To je stručně historie téhle desky, která se prý v Japonsku velmi slušně prodává."
Čím je podle vás Janáček blízký jazzu?
"Já vidím příbuznost v jeho obrovském smyslu pro drama a obrovském smyslu pro zkratku. To jsou dost podobné principy, které používá i jazz. Ta zkratkovitost, úsečnost. Janáček dokáže během dvou tří vteřin udělat neuvěřitelné drama. Vezměte si třeba konec druhé věty smyčcového kvartetu, to je neuvěřitelné drama v pěti vteřinách. O to se snaží i jazzoví muzikanti, i když jinými prostředky. Řeknu vám jiný příklad: Mám doma klavírní výtah původní partitury Jenúfy. Árie Kostelničky končí: ...vyčuhovala. A je tam motiv fes - es - des - bé. Bylo to napsáno kolem roku 1900, kdy neexistoval jazz, ale to je přesto naprosto jazzový, bluesový motiv. A teď dávejte pozor: Janáček nechá zpevačku zazpívat motiv vyčuhovala a orchestr ho desetkrát zopakuje! Nikdo to nezná, protože Kovařovic jich osm škrtl a nechal dvě opakování, a dodneska se to hraje, tak jak to udělal Kovařovic, snad jen v nějakém koncertním provedení to Mackerras udělal desetkrát. To je fascinující, když si uvědomíte, že Janáček neměl žádné vzory, on to tam prostě chtěl desetkrát. A to dneska dělá blues, jazz a Janáček už to tam měl v roce 1900. Není to fascinující?"
Příspěvek jsme poprvé vysílali 24. listopadu 2010, dnes jste jej mohli slyšet v repríze.