Vláda chce lepší ochranu i na mezinárodních letištích v krajích

Ilustrační foto: Klára Stejskalová

Systémy na rozpoznávání obličejů, registračních značek vozidel a zaznamenávání radiace už fungují na Letišti Václava Havla v Praze. Do dvou let by se měly dostat i na letiště v Brně, Pardubicích, Ostravě a Karlových Varech. Plán na svém zasedání probrala vláda. Letiště v Praze, kterým loni prošlo na 17 miliónů lidí, se navíc brzy dostane na hranu svých kapacit.

Ilustrační foto: Klára Stejskalová

Jan Hamáček,  foto: Filip Jandourek,  ČRo
Bezpečnostní systémy na mezinárodních letištích v krajích by měly fungovat do konce příštího roku. Resort chce zadávací řízení vypsat za měsíc. Podobná bezpečnostní opatření už podle ministra vnita Jana Hamáčka (ČSSD) fungují v Praze:

"Umožňují automatickou detekci obličejů. Jednali jsme o tom, abychom toto mohli rozšířit na další letiště s mezinárodním provozem."

Moderní kamerový systém na krajských letištích je součástí projektu, který vláda schválila už v roce 2017. Ministerstvo bude muset vyřešit ještě situaci na letišti v Českých Budějovicích, které do projektu není zahrnuto.

Letištěm v Praze loni prošlo skoro 17 miliónů lidí

Letiště Václava Havla,  foto: Ondřej Tomšů
Na svůj kapacitní vrchol směřuje Letiště Václava Havla v Praze. Ve srovnání s rokem 2014 prošlo letištěm o polovinu víc cestujících - z 11 na skoro 17 milionů. Na dráze tu může každých 77 vteřin přistát nebo vzlétnout letadlo. Tak často nejezdí ve špičce ani pražské metro.

"Letišti se v posledních letech daří do Prahy lákat nové dopravce, otevírat nové linky, ale také navyšovat kapacity a frekvence na linkách stávajících. Svou roli hraje také rostoucí konkurence, která snižuje ceny letenek," uvedl mluvčí Letiště Praha Roman Pacvoň.

Letiště je však na hraně kapacit, ať už se jedná o počet letadel, dopravu cestujících nebo kapacitu parkovišť. Loni odbavilo každý den průměrně 46 tisíc cestujících, o 4000 víc než v roce 2017.

"Aby to nemělo vliv na kvalitu služeb, tak si myslím, že už růst nemůžeme. Za posledních pět let rosteme z 11 miliónů na zhruba 17 miliónů. Bez velkých skokových investic už nejsme schopni pokrýt kapacitu. Jestliže bude pokračovat probíhající tříprocentní nárůst, a my nebudeme reagovat dalšími skokovými investicemi, tak se už kvalita nebude zlepšovat, určitě se bude zhoršovat," říká místopředseda představenstva Letiště Praha Jiří Kraus.

Ilustrační foto: Ondřej Tomšů
Skokovou investicí má na mysli novou dráhu.

"V našich harmonogramech předpokládáme, že by se dalo nejdříve začít stavět v roce 2024, a dráha by se mohla začít provozovat v roce 2026."

Zatím Letiště Praha přichází s částečnými investicemi, například v místech, kde jdou největší problémy, když je plné letiště.

"Někdy to bývá na bezpečnostní kontrole. Loni jsme na Terminálu 2 v rámci investic postavili novou bezpečnostní kontrolu, a došlo ke zlepšení, a kapacitně jsme si polepšili," dodává Jiří Kraus. Stejně jako tomu pražskému se však nedaří dalším letištím zemi, například brněnskému nebo ostravskému, což je způsobeno velkou mezinárodní konkurencí.