Vláda chce lepší ochranu i na mezinárodních letištích v krajích
Systémy na rozpoznávání obličejů, registračních značek vozidel a zaznamenávání radiace už fungují na Letišti Václava Havla v Praze. Do dvou let by se měly dostat i na letiště v Brně, Pardubicích, Ostravě a Karlových Varech. Plán na svém zasedání probrala vláda. Letiště v Praze, kterým loni prošlo na 17 miliónů lidí, se navíc brzy dostane na hranu svých kapacit.
"Umožňují automatickou detekci obličejů. Jednali jsme o tom, abychom toto mohli rozšířit na další letiště s mezinárodním provozem."
Moderní kamerový systém na krajských letištích je součástí projektu, který vláda schválila už v roce 2017. Ministerstvo bude muset vyřešit ještě situaci na letišti v Českých Budějovicích, které do projektu není zahrnuto.
Letištěm v Praze loni prošlo skoro 17 miliónů lidí
Na svůj kapacitní vrchol směřuje Letiště Václava Havla v Praze. Ve srovnání s rokem 2014 prošlo letištěm o polovinu víc cestujících - z 11 na skoro 17 milionů. Na dráze tu může každých 77 vteřin přistát nebo vzlétnout letadlo. Tak často nejezdí ve špičce ani pražské metro."Letišti se v posledních letech daří do Prahy lákat nové dopravce, otevírat nové linky, ale také navyšovat kapacity a frekvence na linkách stávajících. Svou roli hraje také rostoucí konkurence, která snižuje ceny letenek," uvedl mluvčí Letiště Praha Roman Pacvoň.
Letiště je však na hraně kapacit, ať už se jedná o počet letadel, dopravu cestujících nebo kapacitu parkovišť. Loni odbavilo každý den průměrně 46 tisíc cestujících, o 4000 víc než v roce 2017.
"Aby to nemělo vliv na kvalitu služeb, tak si myslím, že už růst nemůžeme. Za posledních pět let rosteme z 11 miliónů na zhruba 17 miliónů. Bez velkých skokových investic už nejsme schopni pokrýt kapacitu. Jestliže bude pokračovat probíhající tříprocentní nárůst, a my nebudeme reagovat dalšími skokovými investicemi, tak se už kvalita nebude zlepšovat, určitě se bude zhoršovat," říká místopředseda představenstva Letiště Praha Jiří Kraus.
Skokovou investicí má na mysli novou dráhu."V našich harmonogramech předpokládáme, že by se dalo nejdříve začít stavět v roce 2024, a dráha by se mohla začít provozovat v roce 2026."
Zatím Letiště Praha přichází s částečnými investicemi, například v místech, kde jdou největší problémy, když je plné letiště.
"Někdy to bývá na bezpečnostní kontrole. Loni jsme na Terminálu 2 v rámci investic postavili novou bezpečnostní kontrolu, a došlo ke zlepšení, a kapacitně jsme si polepšili," dodává Jiří Kraus. Stejně jako tomu pražskému se však nedaří dalším letištím zemi, například brněnskému nebo ostravskému, což je způsobeno velkou mezinárodní konkurencí.