Vláda pro armádu vybrala švédské Gripeny

Vladimír Špidla, foto: ČTK

Český vzdušný prostor budou chránit švédské stíhačky Gripen. Ve středu v noci o tom rozhodla koaliční vláda. Kabinet tak dal na doporučení odborné komise, která právě švédské nadzvukové letouny podpořila. Více informací už má Zdeňka Kuchyňová.

Vladimír Špidla,  foto: ČTK
Napjatě očekávané rozhodnutí o tom, jaké stíhačky bude v příštích letech armáda využívat, sdělil premiér Vladimír Špidla hodinu před půlnocí:

"Vláda České republiky uděluje exkluzivitu k jednání o nabídce Švédskému království a pověřuje ministra obrany, ministra financí, ministra zahraničních věcí a ministra průmyslu a obchodu jednáním s tímto uchazečem."

Premiér Vladimír Špidla připomněl, že vláda o stíhačkách jednala několik hodin. Nakonec dala zapravdu odborné komisi, která za nejvýhodnější označila právě nabídku švédských letadel.

"Obecně mohu říct, protože byla nejlepší, protože komise dokázala obhájit strukturu svého rozhodování ve tříhodinové diskusi, která skutečně měla úroveň a rozebírala to ze všech možných úhlů,"

zdůvodnil rozhodnutí kabinetu premiér. Kabinet pověřil ministra obrany Miroslava Kostelku, aby zahájil jednání se švédskou stranou. O průběhu těchto konzultací má šéf resortu obrany podat vládě informaci do 28. února roku 2004. Kostelka upřesnil, že česká armáda si 14 stíhaček pronajme:

Ministr obrany Miroslav Kostelka,  foto: ČTK
"Nabídka Švédského království zní na pronájem, buď pětiletý, nebo desetiletý, s možnou opcí pozdějšího odkoupení. Ale to závisí plně na vládě České republiky, protože je tam i možnost tyto letouny vrátit i před uplynutím deseti let."

I ministr Kostelka byl s výběrem švédských Gripenů spokojen:

"Já hodnotím rozhodnutí vlády k jednání jako velmi pozitivní krok a signál pro Armádu České republiky a armádní letectvo i pro celou Českou republiku, že obrana vzdušného prostoru bude zajištěna."

Ministerstvo obrany má podle mluvčího Ladislava Štichy zveřejnit podrobnosti o tom, jakým způsobem odborná komise hodnotila nabídky.

"Co se týče postupu komise, jakým způsobem vybírala a jaká byla kritéria, to vše jsme připraveni zveřejnit. Myslím si, že to bude poměrně obsáhlé, a nepochybuji o tom, že pro veřejnost velmi zajímavé."

Opozice ještě před vyhlášením výsledků tendru na nadzvukové letouny kritizovala švédské Gripeny mimo jiné proto, že podle jejího názoru nejsou dostatečně kompatibilní s letadly Severoatlantické aliance. Podobně argumentuje například Roman Joch z Občanského institutu. Ten je přesvědčen o tom, že Gripeny nejsou správná volba.

Jas-39 Gripen,  foto: ČTK
"Gripeny, pokud nejsou plně vyzbrojeny, mají dobré letové vlastnosti, ale pokud jsou plně vyzbrojeny, mají plný náklad, jejich letové vlastnosti, obratnost rapidně klesají. Je pak tady ale ještě závažnější námitka: Gripeny, jakožto letadla vyráběná neutrální zemí, nikdy nebojovala."

S tím ale nesouhlasí místopředseda branně bezpečnostního výboru sněmovny Miloš Titz. Nemyslí si, že by výběr strojů původem z neutrálního státu zkomplikoval integraci Česka do NATO:

"Samozřejmě první desítky Gripenů vyrobené pro švédské letectvo ještě vycházely z toho, že Švédsko bylo neutrální zemí a nebylo ani členskou zemí Evropské unie. Ale postupně, myslím od sto dvacátého kusu, je to letadlo, které podle našich vojenských odborníků, a na ty já musím dát, je plně interoperabilní. To znamená, že může operovat s jinými typy zavedenými do aliance."

Součástí švédské nabídky byly i offsetové programy. Gripeny by měly do české ekonomiky přinést 950 miliónů dolarů. A to jako přímé investice nebo příjmy českých firem z exportu. Podle šéfa komunikace společnosti BAE Johna Neilsona je těch projektů celkem 31 a některé z nich už běží. Například dodávka oceli společnosti Vítkovice Steel pro britské námořnictvo nebo investice britské firmy FKI do plzeňské Škody.

"Nespolupracujeme jenom s ocelářskou částí Vítkovic, ale teď jednáme i s firmou Vítkovice Těžké strojírenství, a to o přenosu technologií na výrobu jistých specializovaných částí pro britské jaderné ponorky. Je pochopitelné, že se jedná o velice citlivou záležitost i z bezpečnostního hlediska. Nicméně pokud Vítkovice budou schopny vyrábět komponenty pro tyto ponorky, tak uspějí i u jiných států a britská zakázka bude tou první."