Výstava představuje Pražský hrad na poštovních známkách
Pražský hrad se už mnohokrát stal vděčným námětem uměleckých děl. A neunikl ani pozornosti autorů poštovních známek. A právě známky s tématikou Pražského hradu jsou k vidění na výstavě v Tereziánském křídle, kterou pořádá Správa Pražského hradu společně s Poštovním muzeem.
Na návštěvníky čekají v expozici desítky poštovních známek a nejen ony. Alena Reichová z Poštovního muzea připomíná:
"Vystavujeme originální výtvarné návrhy od našich předních umělců, které řada lidí zná jako autory grafiky, knižních ilustrací apod. a tady uvidí jejich originální návrhy na poštovní známky. Je zajímavá konfrontace původních předloh a toho, jak ti výtvarníci ji zmenšili do té poštovní známky. Někdy si to třeba přizpůsobili, jako třeba Cyril Bouda, který má známku s královskou zahradou, s Belvederem a se zpívající fontánou, kde vlastně porušil perspektivu, aby se mu na tu známku dostaly jak arkády Belvederu, tak zpívající fontána a panorama Pražského hradu s katedrálou svatého Víta."Kromě zmíněného Cyrila Boudy jsou k vidění také třeba návrhy Alfonse Muchy, Maxe Švabinského nebo Oldřicha Kulhánka.
Na známce z roku 1979, která vznikla podle portrétu Betty Reitmayerové od Karla Purkyněho, výstava ukazuje, jak poštovní známka vzniká."Kdy rytec pro každou barvu musí zvlášť vyrýt originální ryteckou desku. Potom zde návštěvník může vidět otisky rytin, které provádí sám autor, tuto známku vytvořil Ladislav Jirka. Potom uvidí finální otisk, kde je soutisk všech těch barev v rytině a dále uvidí i tiskové desky, ze kterých se už potom ty vlastní známky tisknou a tzv. tiskové postupy, kde jsou opět vidět jednotlivé barvy a jak známka vzniká postupným soutiskem."
Známky zdaleka nejsou jedinými exponáty výstavy. Návštěvník je často může srovnat s jejich předlohou a prohlédnout si řadu předmětů ze sbírek Pražského hradu. Na některé z nich upozorňuje Jaroslav Sojka ze Správy Pražského hradu:
"Rozhodně je to křišťálová monstrance, která vznikla někdy kolem roku 1840 v novosvětských manufakturách ve východních Čechách. To je monstrance, která přináleží k vybavení chrámového pokladu u svatého Víta. A potom je to románský, tzv. milánský svícen, který vyniká svojí kvalitou, je to asi náš nejhodnotnější přehled románského kovolijectví v českých zemích a vztahuje se k obléhání Milána knížetem Vladislavem II. v roce 1158."Česká pošta vydala u příležitosti výstavy i novou známku s námětem Pražského hradu. Autorem výtvarného návrhu je akademický malíř Jan Kavan, jehož autogramiáda se v prostorách výstavy uskuteční 12. června. Výstava Pražský hrad v umění poštovní známky pak potrvá do prvního srpna.
A ještě dodám, že k poštovním známkám se v tomto týdnu ještě vrátíme v historické rubrice.