Prodej samolepících známek s Fifinkou trhá rekordy
Česká pošta slaví velký úspěch s letošní novinkou v podobě samolepicích známek. Za tři měsíce prodala 200.000 známkových aršíků s kreslenou postavičkou Fifinkou, obvyklý třicetitisícový náklad běžných aršíků se přitom prodává až pět let. Obrovský zájem o známky byl překvapením i pro samotnou poštu, uvedl v rozhovoru se Zdeňkou Kuchyňovou ředitel odboru známkové tvorby Břetislav Janík.
Zmínil jste Fifinku. Jaká je to postavička?
"Fifinku moc v zahraničí asi vaši posluchači znát nebudou. Po pravdě řečeno, málo ji znají i na Slovensku. Je to především český populární komiks, který je tu už 41. rok. V brzké době budou slavit 500. výročí svého komiksu, který neustále vydávají. Fifinka je fenka a má tři kamarády - Bobíka, Pinďu a Myšpulína. Bobík je prasátko, Myšpulín je kocourek a Pinďa je zajíček."
Přibudou na známky i tyto další postavičky?"Samozřejmě. My jsme přemýšleli, jak co nejvíc oslovit veřejnost s novým produktem. A nešlo nám tady o filatelisty, protože po pravdě řečeno, filatelisté koupí vše, co pošta vydá. My jsme se chtěli obrátit na veřejnost, aby kupovala známky impulsivně podle toho, zda se jim líbí. A to se nám myslím zvoleným tématem, kdy jsme se obrátili na kultovní seriál Čtyřlístek, podařilo, protože ve velmi krátké době tří měsíců se od této známky prodalo 2 milióny kusů, což žádná jiná známka nedokázala. Známky se vydávají kolem půlmilionového nákladu, tzv. příležitostné známky a jsou v prodeji několik desítek měsíců a někdy i let. Záleží samozřejmě na tématu. Ale aby známka byla zcela vyprodána v takto krátké době, to tady ještě nebylo."
Objevily se na samolepících známkách také některé jiné motivy?"Samozřejmě, měli jsme koncept s čím přijít poprvé. Máme dvě známky ke 150. výročí Alfonse Muchy. Je to Gismonda - plakát Sarah Bernhardt písmeno E a potom máme ještě Zvěrokruh od Alfonse Muchy, který má hodnotu 18 korun a písmeno Z. Takže A pro domácí trh, E pro Evrope a Z pro zámořský trh. Já to sleduji už 40 let, takže vím, že první písmenové známky pocházejí z USA. Jsou tam používána různá písmena. Některé státy mají třeba číslice podle data v týdnu, Slováci mají například T20, což znamená tarifní váha dopisu. My jsme pro maximální zjednodušení zvolili jenom tato tři písmena."