Prodej samolepících známek s Fifinkou trhá rekordy

r_2100x1400_radio_praha.png

Česká pošta slaví velký úspěch s letošní novinkou v podobě samolepicích známek. Za tři měsíce prodala 200.000 známkových aršíků s kreslenou postavičkou Fifinkou, obvyklý třicetitisícový náklad běžných aršíků se přitom prodává až pět let. Obrovský zájem o známky byl překvapením i pro samotnou poštu, uvedl v rozhovoru se Zdeňkou Kuchyňovou ředitel odboru známkové tvorby Břetislav Janík.

"Poprvé se tu objevily samolepící známky složené do bločků. Říkáme tomu známkový sešitek, kde deset známek tvoří nějaký komplex. Hodí se do kapsy u košile nebo do kabelky a člověk má tím pádem vždycky při ruce poštovní známky. Druhá věc, která napomohla úspěchu sešitku s Fininkou, je, že tam není natištěna nominální hodnota, ale poprvé je tam písmeno A, které znamená, že odpovídá ceně služby po České republice. Čili dopis nebo pohlednice do padesáti gramů stačí vyfrankovat tímto 'áčkem' s Fifinkou a hodit do schránky."

Zmínil jste Fifinku. Jaká je to postavička?

"Fifinku moc v zahraničí asi vaši posluchači znát nebudou. Po pravdě řečeno, málo ji znají i na Slovensku. Je to především český populární komiks, který je tu už 41. rok. V brzké době budou slavit 500. výročí svého komiksu, který neustále vydávají. Fifinka je fenka a má tři kamarády - Bobíka, Pinďu a Myšpulína. Bobík je prasátko, Myšpulín je kocourek a Pinďa je zajíček."

Přibudou na známky i tyto další postavičky?

"Samozřejmě. My jsme přemýšleli, jak co nejvíc oslovit veřejnost s novým produktem. A nešlo nám tady o filatelisty, protože po pravdě řečeno, filatelisté koupí vše, co pošta vydá. My jsme se chtěli obrátit na veřejnost, aby kupovala známky impulsivně podle toho, zda se jim líbí. A to se nám myslím zvoleným tématem, kdy jsme se obrátili na kultovní seriál Čtyřlístek, podařilo, protože ve velmi krátké době tří měsíců se od této známky prodalo 2 milióny kusů, což žádná jiná známka nedokázala. Známky se vydávají kolem půlmilionového nákladu, tzv. příležitostné známky a jsou v prodeji několik desítek měsíců a někdy i let. Záleží samozřejmě na tématu. Ale aby známka byla zcela vyprodána v takto krátké době, to tady ještě nebylo."

Objevily se na samolepících známkách také některé jiné motivy?

"Samozřejmě, měli jsme koncept s čím přijít poprvé. Máme dvě známky ke 150. výročí Alfonse Muchy. Je to Gismonda - plakát Sarah Bernhardt písmeno E a potom máme ještě Zvěrokruh od Alfonse Muchy, který má hodnotu 18 korun a písmeno Z. Takže A pro domácí trh, E pro Evrope a Z pro zámořský trh. Já to sleduji už 40 let, takže vím, že první písmenové známky pocházejí z USA. Jsou tam používána různá písmena. Některé státy mají třeba číslice podle data v týdnu, Slováci mají například T20, což znamená tarifní váha dopisu. My jsme pro maximální zjednodušení zvolili jenom tato tři písmena."