Začal boj o miliardy z rozpočtu na příští rok

Photo: Barbora Němcová

Desítky miliard korun navíc požadují ministerstva z rozpočtu pro příští rok. Nový ministr financí Ivan Pilný z hnutí ANO však řekl, že pokud má udržet dohodnutý schodek 50 miliard korun, nejsou požadavky reálné.

Foto: Barbora Kmentová
Například šéfka resortu práce Michaela Marksová říká, že jí chybí přes 6 miliard, třeba na zvýšení mezd v sociálních službách nebo příspěvek na péči:

"Příspěvek na péči tato vláda valorizovala poprvé od dob jeho vzniku. Jenom tato valorizace o deset procent znamená, že nám v rozpočtu na příští rok u příspěvku na péči chybí jeden a půl miliardy korun."

Ministrovi zdravotnictví Miloslavu Ludvíkovi prý scházejí miliardy 4, především na investice. Odcházející šéfka školství Kateřina Valachová chce víc peněz na reformu školství i zvyšování platů učitelů, ministerstvo vnitra na boj s terorismem a resort zahraničí na ekonomickou diplomacii a kybernetickou bezpečnost.

Michaela Marksová,  foto: Filip Jandourek,  ČRo
Premiér Bohuslav Sobotka z ČSSD uvedl, že rozpočet musí zohlednit už schválené zákony, které se týkají navýšení důchodů i mezd a dalších opatření, která vláda prosadila. Stávající návrh rozpočtu je podle něj potřeba upravit.

"Musím říci, že ten návrh je do značné míry šitý horkou jehlou. Pro nás je důležité, aby návrh, jak ho připravilo ministerstvo financí, byl přehodnocen, pokud jde o strukturu výdajů."

Nový šéf ministerstva financí Ivan Pilný z hnutí ANO odmítl, že by byl návrh rozpočtu šitý horkou jehlou. Požadavky v řádu desítek miliard nepovažuje za reálné.


Vláda udělala první krok k rychlovlakům v Česku

Foto: ell brown via Foter.com / CC BY-SA
Vlaky by mohly jezdit víc než třísetkilometrovou rychlostí také v Česku. První materiál o vysokorychlostní železnici schválila vláda. Jako první by se měl propojit Berlín přes Drážďany s Prahou. Podle ministra dopravy za hnutí ANO Dana Ťoka by se mohlo začít stavět za deset až 15 let:

"Mám informace ze spolkového ministerstva dopravy o tom, že by se větev ve spojení Drážďany - Ústí nad Labem - Praha mohla dostat do potřeb naléhavých. Tím pádem bychom se dostali o notný krok kupředu."

Kdy přesně vlaky vyjedou, se ale říct nedá. Odborníci upozorňují, že je třeba ještě překonat řadu překážek. Teprve teď se připravují projekty a dohody se sousedními státy. Je nutné také uvolnit území pro trasy.


Banky umožňují lidem dofinancovat hypotéky třeba ze stavebního spoření

Foto FreeDigitalPhotos
Banky vycházejí svým klientům při hypotékách vstříc a umožňují jim dofinancovat hypotéky třeba ze stavebního spoření. A to i přesto, že jim to Česká národní banka nedoporučuje. Od dubna musí mít lidé minimálně 10 procent z celkové ceny. To ale nejsou všechny výdaje.

Například na byt za 3 miliony, musí tedy zájemci mít nachystáno na hypotéku minimálně 300 tisíc korun. Počítat ale musí i s rezervačním poplatkem, ten se může vyšplhat i na desetinu ceny, tedy v našem případě na dalších 300 tisíc korun. Už rok také kupující platí 4 procentní daň z nabytí nemovitosti. Z třímilionového bytu je to tedy 120 tisíc korun. Dohromady asi 720 tisíc korun.

V poslanecké sněmovně je nyní novela zákona o České národní bance, která přinese další zpřísnění pravidel. Podle realitních makléřů a hypotečních specialistu lidé budou muset mít ne 10 ale rovnou 20 procent svých zdrojů. Podle některých poslanců by třeba rodiny s dětmi už neměly šanci na úvěry na bydlení dosáhnout. Poslanci budou podle Hospodářských novin změny v novele zákona řešit na začátku června.


Najít si brigádu na léto je letos snazší

Foto: archiv Vláda.cz
Zájem firem o letní brigádníky je letos vysoký. Může za to nízká nezaměstnanost a nedostatek pracovníků. V dubnu nabízely úřady práce téměř 160 tisíc volných míst, což bylo nejvíce v historii Česka. Zájemci o brigádu si tak mohou vybírat a vydělat si více než v předchozích letech. Proč, to vysvětluje Jitka Součková, marketingová manažerka agentury Grafton Recruitment:

"Už nyní můžeme říct, že nabídka brigád letos vzroste meziročně o desítky procent. Zaměstnavatelé se totiž snaží touto formou řešit nejenom vybírání dovolených stávajících zaměstnanců, ale i nedostatek obecně pracovní síly."

Podle Součkové se podniky snaží získat především plnoleté studenty, ale oslovují i rodiče na rodičovské dovolené. Kromě věku a pozice ovlivňuje výdělek i region.


Dočkají se Češi levnějších mobilních tarifů?

Ilustrační foto: Jan Vašek,  Pixabay,  CC0 1.0 DEED
Mobilní tarify by pro české zákazníky mohly zlevnit. Poslanci totiž schválili diskutovanou novelu zákona o elektronických komunikacích, od které si vláda slibuje, že zvýší konkurenční boj mezi tuzemskými operátory. Vláda počítá s tím, že rychlejší přenositelnost čísla bude na operátory tlačit natolik, že začnou snižovat ceny a zlepšovat další služby pro zákazníky, aby si je udržely. Novela taky zavádí přísnější pokuty pro operátory, a to až do 10ti procent jejich obratu.

Mobilní operátoři zatím novelu komentovat nechtějí. Normu ale kritizuje Asociace provozovatelů mobilních sítí. Podle ní ceny tarifů neklesnou právě kvůli vyšším pokutám, říká její výkonný ředitel Jiří Grund:

"Zákon v žádném paragrafu neřeší nic, co by souviselo s cenami služeb. Jde cestou represe. Předkladatel je přesvědčený, že když regulátor začne udělovat vyšší, tak to povede k tomu, že bude trh lepší. Nechť budoucnost ukáže, jestli je to ta správná cesta."

Premiér a šéf ČSSD Bohuslav Sobotka vysvětlil, jak by měla novela posílit práva spotřebitelů:

"Operátor už nebude moci jednostranně změnit smlouvu v neprospěch zákazníka. Zákazník bude znovu moci od smlouvy bez sankce odstoupit, pokud mu změny budou připadat nevýhodné. Firma je povinna ho o této možnosti informovat. Operátor bude mít povinnost do deseti dnů převést číslo."

Novela zároveň upravuje přechod na digitální televizní vysílání DVB-T2. Diváci si proto musí koupit nové televizní přijímače nebo set-top boxy. S úplným přechodem na nový typ vysílání se počítá v roce 2021. Návrh teď míří do senátu, a poté k prezidentovi.