Angličtina už v první třídě nebo ve školce? Ministr školství chce dřívější výuku jazyků
Hi, Mom, how are you? Pozdraví možná za chvíli malý prvňáček, který chce ukázat, co se už v angličtině naučil. Ministr školství Mikuláš Bek (STAN) chce spolu s revizí vzdělávacího programu prosazovat, aby se žáci minimálně od první třídy povinně učili anglicky.
Druhý povinný jazyk by se měl učit od šesté třídy - například němčina, francouzština nebo španělština, vysvětluje ministr Bek.
"Jde o kvalitu výuky. Nejde o počty hodin. On je ten vzdělávací program ani nestanovuje, takže tady spíš jde o to, kdy s těmi cizími jazyky máme začít. Díval jsem se velmi pozorně na to, kdy se začínají učit cizí jazyky v jiných evropských zemích. My patříme k těm zemím, kde se začíná spíše později, a přitom čím dřív s jazykem začneme, tím větší šance na úspěch."
Podle Beka by se tím odstranily i sociální nerovnosti.
"Dnes si angličtinu berou v mateřských školách děti, kterým to rodiče zaplatí, nebo spousta dětí chodí do nějakých kurzů, ale ne každý si to může dovolit."
Povinný druhý cizí jazyk? Názory jsou rozdílné
A jak to vypadá dnes? S prvním cizím jazykem začíná dítě ve třetí třídě a s druhým nejpozději v osmé. Před časem přitom ministr řekl, že ještě není rozhodnuto, zda zůstane další cizí jazyk povinný. Proti tomu protestovali učitelé, pedagogické fakulty i obchodní komory.
Ministr chce zajistit, aby na všech školách byla odpovídající nabídka druhých cizích jazyků. Dnes se stává, že se žák učí dva roky třeba německy, přijde na střední školu a ten jazyk se tam neučí.
Navrhované změny vítá i Asociace pedagogických pracovníků. Podle jejího ředitele Jaroslava Štercla je k diskuzi povinný druhý jazyk. Ne všichni žáci totiž mají na studium jazyků předpoklady.
"Upřímně nevím, co si mám o tom myslet. Neustále se střídají vlny ano, ne, ano, ne. Jako Asociace nemáme problém s tím, aby byl cizí jazyk na druhém stupni, ale je potřeba vždy brát v potaz, že je určité procento dětí, které s tím bude mít velký problém. Tam by měla být nějaká alternativa, aby nemuseli mít ten jazyk všichni za každou cenu."
Změny vzdělávacích programů by měly být hotové na konci letošního roku. V této souvislosti ministr zmínil i výsledky českých žáků v mezinárodním srovnání, které považuje za alarmující.