Antikampaň mohou svým postojem zarazit voliči
Ať chceme nebo nechceme, zjevně nás čeká velmi horké politické jaro. Předvolební kampaň je totiž plná osobních urážek, vzájemné neúcty i billboardů zesměšňující konkurenci. Jak se takové chování promítne do reakcí samotných voličů, objasní politoložka Vladimíra Dvořáková.
I prezident Klaus už kritizuje billboardovou antikampaň, kdy jedn. strany zesměšňují své oponenty. Jak se na to díváte z etického hlediska?
"Negativní kampaně se dělají často i v zahraničí. Nedovedu si představit, že by to bylo přímo zakázáno a nějak se to vymáhalo. Může to být otázka určitého etického kodexu. Jedinou možností je reakce společnosti, která dá těmto stranám najevo, že zesměšňující kampaň pro ně znamená ztrátu hlasů."
Fungují tyto metody vůbec nějakým způsobem na voliče?
"Mnoho lidí to otrávilo. A není to jenom tato kampaň, ale i chování politiků - metodami, jakými hovoří, to jak se k sobě chovají a napadají - tak tím podrývají autoritu demokratických institucí. Ti politici se de facto stávají nebezpečím pro demokratický systém."
Když se vrátíme k nedělní tv diskusi lídrů dvou nejsilnějších stran, kteří po sobě chvílemi štěkali takovým způsobem, že nebylo slyšet vlastního slova. Jaký to vydává signál voličům a tím, že tyto dvě strany spolupracují s konkrétními agenturami, tak je to podle vás něco, co jim radí manažeři za oponou?
"Mám obavy, že se to někdy dostává do roviny takových rad. Obecně je představa, že voliči mají rádi silné vůdce. Je to hodně převzaté z Ameriky, kde musí být vůdce rozhodný, nesmí váhat ani dát najevo nějakou slabost nebo neznalost. Máme představu silného vůdce, ale ten je interpretován jako hulvát, který se s někým hádá, nikdy neustoupí ani o píď a toho druhého musí zničit až do pocitu fyzického nepřátelství."Do jaké míry jsou současní lídři ve vystupování autentickými osobami s vlastním názorem, kteří nedají jen na to, co jim marketingoví stratégové poradí a do jaké míry jsou obrazně řečeno pouhými loutkami marketingových mágů?
"Člověk, který umí dobře dělat politický marketing, tak si musí uvědomit s jakou osobností pracuje. Ten marketing by měl u té osobnosti zvýraznit její pozitiva. Tady se v mnoha případech dělá marketing naprosto špatně, protože se nereaguje na to, jaká ta společnost doopravdy je, ale pouze se používají reklamní triky, které jsou někde vyzkoušeny, ale nefungují."