Budou děti opakovat jednu třídu vícekrát?
Ministerstvo školství se bude zabývat propadlíky. S návrhem, aby děti mohly opakovat třídu vícekrát přišel poslanec Petr Gazdík. Ministr Dobeš sice připustil, že s poslancem mluvil a problém ho zaujal, nicméně popřel, že by ministerstvo již na nějaké změně pracovalo. Chce především zjistit, zda je to pro školy skutečně problém.
"Pokud se stane, že dítě propadne na vyšším stupni, nemá už žádnou motivaci k tomu, aby se učilo. Mnohdy učitelé cítí, že pokud dítě propadne jednou, tak se jeho prospěch rapidně zhorší, protože už nemá motivaci."
Odborníci příliš neuznávají Gazdíkův argument, že by bylo dítě víc motivováno, kdyby nad ním visela hrozba opakovaného propadnutí. Návrh se nelíbí ani stínové ministryni školství Vlastě Bohdalové z ČSSD.
"Děti, které jsou z normálních rodin a propadají, tak tam je jistě nějaký problém, který se musí řešit se speciálními pedagogy a psychology. A u sociálně nepřizpůsobivých rodin, tak těmto rodinám je úplně jedno, jestli dítě chodí do jedné třídy dva, tři nebo čtyři roky. Možná že by se nám stávalo to, že z páté třídy by vycházeli patnáctiletí žáci."
Gazdíkovu návrhu není nakloněn ani školský expert ODS Walter Bartoš. Podobně jako další odborníci, upozorňuje na rozličné důvody, proč děti propadají. Kromě toho, že školu tzv. flákají, mohou za špatnými známkami stát problémy v rodině či zdravotní nebo psychické důvody. Také podle ředitele kunratické základní školy Víta Berana má propadnutí u dětí vždycky hlubší důvod.
"Dítě, které propadne jednou třeba na prvním stupni, jednou na druhém stupni a vy mu umožníte, aby propadlo ještě jednou, tak je najednou o tři roky starší. A pokud šlo o rok později do školy, tak může být o čtyři roky starší než jeho spolužáci, se kterými chodí do školy. I v rámci vrstevnických vztahů se tyto děti rozhodně nebudou v této partě dětí cítit úplně ideálně. Pokud je u nich nějaká větší školní neúspěšnost, tak je to opravdu na poradu s odborníky co s dítětem, které je dlouhodobě školně neúspěšné."
A co na návrh říká ministr školství Josef Dobeš?"Chci otevřít diskusi. Je to jedno z drobných témat. Na druhou stranu cítím, že někdy drobné změny mohou pomoci velmi rychle v tom systému. Takže to vnímám a jak jezdím, tak se ptám. Pokud nabudu dojmu, že je to skutečně problém, dám ho ještě k odborné diskusi."
Podle některých odborníků by se měl nastolit jiný systém vzdělávací soustavy, který by dětem naopak s učením pomohl.