Čapek třicet na třicet
Třicetkrát Karel Čapek. I tak by se dala popsat výstava, která je v těchto dnech k vidění v A&A Galerii na pražské Malé Straně. A třicítka je tu opravdu symbolická. Nejen že představuje Karla Čapka pohledem třiceti výtvarníků, ale všechna vystavená díla sjednocuje i formát 30 x 30 centimetrů.
Proč tomu tak je, vysvětluje galeristka Olga Konvalinková, která výstavu připravila:
"Tato výstava je tradiční, mám pocit, je to už jubilejní desátý ročník. Proto jsem ráda, že jsme tuto tradici nemuseli přerušit. Začalo to tím, že jsem hledala náplň na letní měsíce. A připadalo mi vhodné zvolit formát třicet na třicet centimetrů. Do tohoto formátu se vejde spousta věcí. Původně byla témata volná, protože jsem si říkala, že pro malíře je už ten formát sám o sobě dost určující. Nicméně postupně docházelo k tomu, že jsme vždy zvolili nějaké téma. Bylo to k nějakým výročím, vzpomínám si třeba na výročí Karla Kryla Johna Lennona nebo Kainara. Byla to i zlatá léta Karla IV. nebo osudové osmičky českých dějin. Zjistila jsem, že malíři na to slyší. A začalo to být takové příjemné osvěžení."
Čapkovské téma se pro tuto výstavu letos opravdu nabízí, potvrzuje autorka výstavy.
"Karel Čapek je mi blízký, asi jako každému... Nicméně je to i sto třicet let od jeho narození. To je taky třicítka. I obrazy jsou třicet krát třicet. A představte si, že letos zůstalo z původně přihlášených šedesáti autorů pouze třicet. Všichni víme, jaká byla doba. A ta třicátá je moje vnučka, které je osm let a strašně ráda maluje. A když slyšela, jak o tom pořád vyprávím, tak se rozhodla, že namaluje kytici pro Karla Čapka. Tak jsme ji tam taky vystavila."
Autoři čapkovské téma uchopili různě. Jsou tu portréty Karla Čapka, obrazy, grafiky i fotografie inspirované jeho tvorbou, ale i díla, která naznačují spíš vnitřní vztah svých autorů k Čapkovi. Jedním z nich je i výtvarník Jan Brabenec, který prožil řadu let ve vídeňském exilu. Pro výstavu připravil tři malby na kůži, které představují Čapka jako poutníka, ukazují jeho zahradu i symbolicky zachycují jeho sny:
"Poutník, to je jasné. Karel Čapek jako každý z nás putuje životem. Zahrada je taky jasná, protože on měl svou zahrádku a miloval ji. A pokud jde o ten sen, každý může mít nějakýzvláštní, magický a tajemný sen."
Každý z výtvarníků měl na této výstavě možnost vyjádřit svůj osobní vztah ke Karlu Čapkovi. Jak ho vidí Jan Brabenec?
"Byl to samozřejmě skvělý novinář, klobouk dolů před ním. Čapka mám rád a vždycky jsem ho rád měl."
Letošní rok je pro kulturu mimořádně těžký. Galerie, muzea, divadla, koncertní síně a další instituce uzavřela už na jaře karanténa kvůli covidu 19. Byla zrušena i většina festivalů a dalších kulturních akcí, na které byli diváci po léta zvyklí. A sotva se začal kulturní život opět probouzet, přinese další vlna covidu zřejmě nová omezení. Jaký to má dopad, vysvětluje na příkladu své galerie Olga Konvalinková:
"Galerie znamená plánování, práci s lidmi. Musíte naplánovat termíny výstav atd. My jsme vlastně měli 11. března zahájit výstavu pana Kolaříka, kterému je přes osmdesát let. Moc jsme se na to těšili. Zavřením galerií z toho ovšem sešlo. Teď samozřejmě plánujeme příští rok. To, co jsme neudělali letos, se budeme snažit připravit příští rok. Během karantény jsme měli zavřeno, nemohli jsme fungovat. Já jsem přes léto alespoň zprovoznila Instagram, Facebook a tuto výstavu jsem se snažila publikovat alespoň takto na sociálních sítích. Ale není to ono, musí se to vidět. Přece jenom obraz je obraz!"
Dokladem jejích slov je i to, že vernisáž letní čapkovské výstavy byla velmi opožděná, až na začátku září. Otevřena bude do konce měsíce.