Češi jsou ochotní stále více utrácet a také častěji kupovat na úvěr

r_2100x1400_radio_praha.png

Výkonnost české ekonomiky je v posledních měsících tažena především vyšší spotřebou domácností. Hovoří se o tom, že Češi jsou ochotní stále více utrácet a také častěji kupovat na úvěr. Proto se do oblasti splátkového prodeje pouští další a další firmy.

Výkonnost české ekonomiky je v posledních měsících tažena především vyšší spotřebou domácností. Hovoří se o tom, že Češi jsou ochotní stále více utrácet a také častěji kupovat na úvěr. Proto se do oblasti splátkového prodeje pouští další a další firmy. Také česká společnost pro platební karty CCS. Ta nedávno dělala průzkum spotřebitelského chování. A z něj, jak uvádí obchodní ředitel CCS Petr Beneš, třeba vyplynulo, že starší generace stále ještě chápe úvěr jako něco nepatřičného, jako riziko.

"Je to rizika a zároveň v podstatě i trend dnešní doby. Ono je to vidět - jak potvrdil náš průzkum - z chování jednotlivých generací, že jednají zcela odlišně. Mladá generace, byť za cenu jistého zadlužení, jde s trendem užít si života, který se jim v tuto chvíli nabízí. Nebránit se tomu, koupit si něco, na co v tuto chvíli nemám peníze, ale chci si to jednoduše dopřát." Průzkum CCS v podstatě potvrdil i údaje, které zjistil už Český statistický úřad.

"Je jednoznačně vidět, že za poslední čtyři roky se zčtyřnásobil počet obyvatel, kteří chtějí využívat nákup na úvěr. Stále ve srovnání se zeměmi Evropské unie jsme někde na minimu. Zatímco u nás tvoří splátkový prodej přibližně dvě procenta hrubého domácího produktu, v Anglii nebo v Německu je to někde na úrovni jedenácti až patnácti procent. Nicméně i v Česku se toto procento zvyšuje. Dnes můžeme v podstatě hovořit o tom, že každý pátý člověk je už ochoten využít nějakou formu spotřebních úvěrů."

Odborníci rovněž potvrzují, že psychologické bariéry u úvěrových nákupů pomáhá lámat i postupný přechod od běžně rozšířených debetních platebních karet ke kreditním. Jejich popularita roste, i když banky jsou většinou stále ještě dosti opatrné při jejich vydávání.


Česká pošta neustále zdražuje, ale nijak se nezlepšuje. To je v Česku obecně rozšířený názor a po pravdě řečeno, vcelku oprávněný. Pošta je typickým příkladem podniku, který drží monopol, jemuž není možno silami žádného podnikatelského subjektu konkurovat. Zahraniční firmy, jako UPS či DHL, zvláštní konkurenci nepředstavují, neboť se specializují na určitý segment trhu, který Česká pošta prostě neumí a nechce kvalitně obsloužit. V poslední době je ale možné zaznamenat snahy některých měst a obcí ušetřit výdaje na poštovné. A tak zřizují vlastní specializované doručovatelské služby. Například v Děčíně zaměstnal městský úřad na tuto práci sedm lidí a radnice je s nimi zatím spokojená, i když konkrétní ušetřenou částku zatím nezná. Mluvčí České pošty Ladislav Vančura se na druhé straně nediví, že radniční poslíčci mohou být levnější.

"My bychom těm radnicím ve městě také mohli doručovat levně, ale naše cena musí být ze zákona jednotná a je vykalkulována z tzv. průměrných nákladů. Náklady na doručování na venkově jsou přitom až dvanáctkrát vyšší než náklady na doručování ve městě. A prakticky z toho plyne, že výnosy z městského doručování dotují cenu z doručování na venkově. Radnice, když už má doručit něco mezi městy nebo na venkov, tak už využije tzv. dražších služeb České pošty."

Ministr dopravy a spojů Jaromír Schling proti zřizování městských nebo obecních poslíčkovských služeb nic nemá.

"Pokud za poskytování těchto služeb nevybírají žádné poplatky, tak se nedostávají do rozporu se zákonem. Ale to je opravdu důležitá podmínka. Pokud by si nechali za ty služby platit, pak už by to byl případ pro náš úřad."

Mluvčí České pošty Ladislav Vančura přesto varuje.

"Když nám budou "vyzobávat" doručování s nízkými náklady jiné subjekty, včetně poslíčků radničních, v tom momentě se průměrné náklady začnou zvyšovat a bude to vytvářet tlak na cenu služeb, čili doplatí na to venkov."

Každopádně objem pošty se vzhledem k jiným technologiím komunikace snižuje, ale fixní náklady zůstávají stejné. Přinejmenším dopisní pošta se tak stává luxusem. Další zdražení ovšem povede k ještě širšímu využívání e-mailů a mobilních zpráv SMS, které umí dopis v mnoha případech plně nahradit.