Češi při neuznané reklamaci rychle rezignují
Češi při prvním neúspěchu při reklamaci rezignují a už nic neřeší. Ukázal to průzkum Eurobarometru. Skeptičtější už jsou jenom Řekové. Průměrně v celé Evropské unii vzdá další pokusy o reklamaci 4 procenta lidí, v Česku je to celých 10 procent.
"Čeští spotřebitelé jsou poměrně velmi spokojeni s produkty a službami, které jednotliví obchodníci nabízí. Jsou poměrně dobře informování o možnosti domáhat se svých práv a to ať už prostřednictvím soudu nebo mimosoudně, například i prostřednictvím finančního arbitra, ale jsou apatičtí k tomu, že když v prvním kole neuspějí, tak nepostupují dále. V tom jsme určitě výjimeční."
Typickým příkladem jsou třeba boty, které se vám po týdnu rozpadnou. Obchodník vám bude tvrdit, že jste je nesprávně používali. A právě v tomto momentě řada lidí rezignuje. Řeknou, si, že jim to nestojí za čas a námahu. Zeptala jsem se svých kolegů, jak jsou na tom s reklamacemi oni? Milena Štráfeldová zřejmě patří k oněm deseti procentům.
"Já jsem spíš zákazník toho druhu, že pokud se mi stane, že výrobek je špatný, tak nad tím spíše mávnu rukou. Pokud by to byl skutečně drahý výrobek v řádu řekněme tisíců korun, tak bych se snažila tu reklamaci dotáhnout do konce, ale asi jsem měla štěstí, protože zrovna u toho druhu výrobků se mi naštěstí nestalo, že by měly takovou závadu, aby to nebylo odstranitelné."
Petr Gabal měl zatím při reklamacích štěstí.
"Ještě jsem nezdar při reklamaci nezažil."
A co Josef Kubeczka? Nechá se odradit prvním nezdarem při reklamaci?"Nikoliv, ani omylem, protože šlendrián je to nejhorší, co může být."
Podle odborníků je příliš složitý i legislativní systém, který chrání práva spotřebitelů.
"Naším úkolem je zlepšit informovanost spotřebitelů, možná zprůhlednit systém, aby se lidé nebáli za svými právy jít a věděli kam mají jít,"
říká finanční arbitr František Klufa. Ministerstvo financí už udělalo první kroky. Například na smlouvách o spotřebitelském úvěru se objevuje věta o možnosti řešení eventuálního sporu, i o tom, kde si na ně mohou klienti stěžovat.