Česká nádraží získají novou tvář
Železniční nádraží v Česku ožijí. České dráhy v uplynulých dnech představily svůj grandiózní projekt na modernizaci desítek budov ve významných českých a moravských městech. Projekt se jmenuje Živá nádraží. Podrobnosti má Zdeněk Vališ.
"České dráhy zmapovaly železniční stanice a připravily podklady pro případné investory ze soukromé sféry, kteří mohou ty stanice revitalizovat. Získají je do dlouhodobých pronájmů, v některých lokalitách pak vytvoříme společné podniky a v rámci dlouhodobých pronájmů budou moci získat vložené investice zpět."
Co by vlastně měla revitalizace obnášet?
"Vždy jde o konkrétní projekt pro danou stanici. V zásadě ale jde o zlepšení a zkulturnění vzhledu stanice a o její maximální komerční využití. To znamená otevření nových obchodů, služeb. Prostor pro soukromé podnikatele necháváme poměrně široký, necháváme na nich, aby přišli s podněty, jak ty plochy využít."
Slyšel jsem také, že například v případě revitalizace Masarykova nádraží v Praze se uvažuje o vzniku celého multifunkčního komplexu, který by zahrnoval i okolí tohoto nádraží. Počítá se s takovou možností i u jiných nádraží, na pozemcích, které patří Českým drahám?
"Ano, v mnoha případech jsou do revitalizace zahrnuty i větší plochy, nejen samotná staniční budova. V některých lokalitách mohou zájemci získat i další pozemky, které opět mohou využít pro komerční účely, k vybudování obchodní zóny, hotelů, sportovišť apod. Dále v mnoha případech vedle železniční stanice vznikají v místě i terminály autobusové dopravy. Počet osob, které touto zónou projdou, bude nadále růst."
Určitě nejsledovanějším objektem je Hlavní nádraží v Praze. Odtud si také tisíce cizinců odnášejí své první dojmy z České republiky. A tato vizitka není dnes příliš vábná. Už relativně brzy, do čtyř let, by ale mělo dojít k zásadní změně.
"Zde jsme při přípravě projektu nejdále. Naším partnerem je italská společnost Grandi Stationu, která má bohaté zkušenosti z revitalizace a provozu železničních nádraží v zahraničí. Jenom v Itálii provozuje třináct stanic, včetně takových gigantů, jako je náraží Roma Termini, což je v podstatě hlavní nádraží v Římě. Společnost vyhrála v poslední době i konkurzy na revitalizaci nádraží v Německu a Rakousku. Je to tedy velmi zkušený partner a určitě svou investicí v řádu 750 miliónů korun dokáže Hlavní nádraží v Praze zmodernizovat, nabídnout tam nejen cestujícím, ale i občanům Prahy nové služby tak, aby lidé například chodili na nádraží do restaurací, za službami, za nákupy."
Italové by měli revitalizovat také nádraží v Karlových Varech a v Mariánských Lázních. Tam by už mělo být vše hotovo dokonce za dva roky. Ve stejné době přijdou na řadu i další významné lázně Teplice v Čechách a Františkovy Lázně. Dalších více než pět desítek nádraží dostane novou tvář ještě do konce tohoto desetiletí. Půjde hlavně o místa na modernizovaných železničních koridorech. Pro tyto lokality zatím České dráhy vybírají vhodné strategické partnery.