Česká republika má od pondělí rozšířenou dálniční síť

Nový úsek D 8

V pondělí ráno si naposledy řidiči užili dopravní zácpy na staré silnici E55, která dosud spojovala severní Čechy a Prahu. Před jedenáctou hodinou totiž už byl otevřen nový, zhruba šestnáctikilometrový úsek dálnice, která má podle mezivládní dohody mezi Českou republikou a Německem v roce 2005 vést z Prahy až k německým hranicím. Pokračuje Kateřina Brezovská.

Otevřením úseku Doksany-Nová Ves se trasa dálnice D8 protáhla na osmačtyřicet kilometrů z Prahy až do Lovosic. Na jeho výstavbě pracovaly Stavby silnic a železnic od října 1998 a stál necelých jeden a půl miliardy korun. Nový úsek dálnice má hned dvě zvláštnosti - řidiči tu poprvé viděli místo svodidel bezpečnější lano používané na letadlových lodích a projeli se po mimořádně hladké vozovce. Povrchovou vrstvu totiž pokládal stroj, který ji dokáže klást bez nerovných přechodů mezi jízdními pruhy. Premiér Miloš Zeman, který se slavnostního otevření dálničního úseku zúčastnil zdůraznil, že přispěje k bezpečnější a plynulejší dopravě a také bude přínosem i pro zaměstnanost.

"Investoři - ať už domácí nebo zahraniční - nejraději investují právě u dálnic. A jestliže dálnice investory přitahuje, tak proč ji nepostavit."

Dokončením dálničního úseku mezi Doksanami a Novou Vsí vstupuje výstavba dva a devadesáti kilometrové dálnice, která má v budoucnu propojit Prahu a Drážďany do druhé - obtížnější poloviny. Na české straně zbývá dokončit ještě zhruba 50 kilometrů. V cestě však nyní stojí Chráněná krajinná oblast České Středohoří. Proti průchodu přes tuto oblast vytrvale protestují ekologové. Podrobnosti vysvětlil Radiu Praha Petr Hrdina z hnutí Děti Země.

"Chráněná krajinná oblast České středohoří je unikátní především pro svůj krajinný ráz - jsou tam sopečná pohoří. Dálnice, která je plánována v povrchové variantě, by tento krajinný jev zcela zničila, zlikvidovala. Proto jsme navrhovali, jako ústupek, vést přes toto území dálnici v tunelu. Stále se domníváme, že toto je ještě přijatelné řešení z hlediska ochrany přírody i z hlediska dopravního."

Ministr dopravy Jaromír Schling však připomínky ekologů odmítá.

"Ta dálnice samozřejmě bude pokračovat, máme od ministerstva životního prostředí povolení k průchodu chráněnou krajinnou oblastí České středohoří. Takže já tady nevidím problém s ochránci životního prostředí."

Jak nám ale řekl Petr Hrdina, právě s výjimkou, kterou Ministerstvo životního prostředí letos na jaře definitivně potvrdilo výstavbu kontorverzního úseku, se ekologové nehodlají smířit.

"My se domníváme, že k tomu došlo nezákonně, neboť ministr životního prostředí Miloš Kužvart podle nás nedoložil převahu veřejného zájmu na vybudování dálnice před veřejným zájmem na ochraně tohoto území. Proto se obrátíme s touto vyjímkou k soudu a budeme požadovat její zrušení."

Kontorverzní úsek dálnice D8 by se měl začít stavět v příštím roce.

Dosud má Česká republika celkem 514 km dálnic. Plánovaný konečný stav je 1001 km.