České dráhy chtějí jezdit nejen po kolejích, ale i po silnici

Největší český železniční dopravce České dráhy připravuje vznik vlastní autobusové divize. Slibuje si od toho, že s minibusy dokáže lépe obsloužit okolí některých lokálek a nabídnout spojení i do míst, kam koleje nevedou, do míst, která po roce 1989 opustily autobusové společnosti, popřípadě spojení drasticky zredukovaly na jeden či dva spoje denně a často jen na všední dny. Blíže k tomu Zdeněk Vališ.

Kritici plánu Českých drah doporučují vedení firmy, aby se řídila známým rčením: ševče drž se svého kopyta, jinými slovy řečeno, ať se firma stará hlavně o kvalitu služeb na železnici. Jenže nápad vedení drah není až tak fantasmagorický. Své autobusové divize dnes úspěšně provozují někteří významní západoevropští železniční dopravci. A třeba v sousedním Rakousku jsou tamní ÖBB zároveň největším železničním i autobusovým dopravcem v zemi. Ostatně i České dráhy se svým projektem částečně vracejí do historie. Dráhy měly své autobusy už za první republiky. Podle náměstka Českých drah pro osobní dopravu Petra Moravce by nová služba mohla být atraktivní pro řadu lidí nejen z hlediska zlepšení dopravní obslužnosti. Lidé by navíc jezdili autobusy či minibusy s tarifem a všemi slevami Českých drah.

„Ten, kdo už vlastní In-kartu nebo třeba Senior pas, nemůže je uplatnit ve standardní linkové dopravě, ve standardním linkovém autobusu. My takovému zákazníkovi naši službu nabídneme za jednotný tarif a samozřejmě se všemi zákaznickými výhodami, které České dráhy nabízejí.“

Expertní skupina má nyní maximálně do tří měsíců prozkoumat různé varianty, jak by měla autobusová doprava vypadat. Mimo jiné půjde o to, zda by si České dráhy autobusy nakoupily, nebo by jejich provozování svěřily soukromým firmám.

„Samozřejmě si chceme pořídit vlastní vozový park, chceme ho provozovat vlastními zaměstnanci. Počítáme ale s tím, že ten rozvoj bude trvat možná i několik let, takže zejména v začátcích budeme hledat vhodné subdodavatele naší služby. Chceme začít skromně, divizi budovat postupně. Nechceme megalomansky nakupovat autobusy a pak nevědět, co s nimi.“

Odborníci hodnotí nový projekt spíše pozitivně. Svědčí prý o tom, že se České dráhy snaží orientovat na potřeby zákazníků, že rozšiřují portfolio dopravních služeb. Děkan Dopravní fakulty ČVUT a bývalý ministr dopravy Petr Moos ale připomíná, že autobusy by neměly v žádném případě konkurovat už existujícím spojům železničním.

„Osobní železniční dopravu dotuje stát i kraje, protože ji vidí jako dopravu ekologickou a vidí v ní i určité benefity energetické. Proto je třeba celý projekt autobusové dopravy vidět jako doplňkovou službu. Samozřejmě pokud bude autobusová doprava kombinována s železniční dopravou do míst, kde není železniční stanice, kde z okrajových vesniček budou mikrobusy, autobusy svážet zákazníky na železnici, bude to jistě nesmírně dobré.“

Odborníci ale vesměs odmítají úvahy, které se prý také objevily, že České dráhy by časem mohly vstoupit i na perspektivní dálkové trasy, kde by tak vytvořily konkurenci zavedeným dopravcům.