Česko vyváží do ciziny stále více zboží
Do ciziny putuje stále více českého zboží. V květnu, kdy Česká republika vstoupila do Evropské unie, se do zahraničí prodaly výrobky v hodnotě o 38 miliard korun vyšší než před rokem. Vývoz tak stoupl o jednu třetinu. Podrobnosti má Lenka Jansová.
"Květnovému exportu do zemí Evropské unie pomohla zejména plná integrace na jednotný vnitřní trh EU a odpadnutí zbývajících administrativních bariér. Příkladem mohou být administrativní opatření a množstevní kvóty například na dovoz oceli nebo opatření vůči českým potravinářským komoditám v sousedním Polsku nebo Maďarsku."
Josefa Němeček uvedl, jaké zboží se z České republiky nejčastěji vyváží:
"Téměř polovinu českého exportu tvoří strojírenský vývoz, který ve srovnání s minulým rokem vzrostl téměř o šedesát procent. Z této skupiny jsou to především telekomunikační zařízení a výpočetní technika."
Česká republika tradičně nejvíc vyváží do Německa. Po dlouhé době ale teď statistická šetření ukázala nepříznivou obchodní bilanci s Německem. Náměstek ministra průmyslu a obchodu Martin Tlapa ale tato čísla zatím nepovažuje za příliš podstatná:
"Přičítal bych to tomu, že všichni obchodníci s Německem nejsou zahrnuti v tomto statistickém šetření. Zatím bych z toho nedělal nějaký dramatický závěr, který by svědčil o tom, že se výrazně mění struktura našeho obchodu s Německem."
Květnové povzbudivé výsledky pomohly ve středu koruně k posílení o 40 haléřů na 31 korun a 45 haléřů za euro. Statistikové jsou ale opatrní. Od vstupu do Unie totiž čísla o tom, kolik zboží se převeze přes hranice, nehlásí celníci. Informovat o nich musí samy firmy. V květnu měli statistici data od 80 procent z nich a zbytek museli dopočítat. Navíc budou podle analytika Vladimíra Pikory červnové výsledky horší:
"Červnová statistika podle mě nebude tak růžová jako v květnu. Nízký deficit je jen jednorázový. Spíše než na měsíční data bychom se měli zaměřit na deficit za celý druhý kvartál."
Vstup do Unie měl také opačný dopad. Podobnou měrou jako vývozy vyskočily i dovozy. Nejvíc, o celých 80 procent, u oděvů.